- Programma 1 Alliander NV
Alliander NV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Alliander is het energienetwerkbedrijf dat verantwoordelijk is voor de levering van gas en electriciteit aan inwoners en bedrijven in onze gemeente. Alliander is het netwerkbedrijf van het vroegere Nuon. Het is in 2009 afgesplitst van Nuon. Alliander heeft alleen publieke aandeelhouders.
Betrokken partijen
Apeldoorn heeft 0,043% van het aandelenkapitaal van Alliander.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Over 2018 heeft Alliander een bedrijfsresultaat gerealiseerd van € 334 mln. Van dit bedrag is € 150 mln aan dividend uitgekeerd. Apeldoorn heeft een aandeel van 0,043% en heeft € 64.500 aan dividend ontvangen.
Portefeuillehouder(s)
D.H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Ontwikkelingen beleid
Alliander werkt actief aan de energietransitie. Nederland moet van het aardgas af en Alliander ziet het als haar maatschappelijke opdracht om binnen het eigen verzorgingsgebied de overgang naar een nieuwe, duurzame warmtevoorziening te faciliteren. De energietransitie raakt ca. 1.000 wijken binnen de 160 gemeenten in het verzorgingsgebied. Alliander wil dat samen met de gemeenten oppakken en zal hiervoor haar expertise ter beschikking stellen.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 203 mln
€ 334 mln
Eigen vermogen
€ 3,942 mld
€ 4,129 mld
Vreemd vermogen
€ 4.127 mld
€ 4,216 mld
- Programma 1 Bank Nederlandse Gemeenten
Bank Nederlandse Gemeenten
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor maatschappelijk belang. Via financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Betrokken partijen
De Staat heeft de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De bank keert ieder jaar dividend uit. De gemeente Apeldoorn heeft 0,24% van de aandelen. Ons dividend was in 2017 € 334.000 en in 2018 € 376.465
Portefeuillehouder(s)
D.H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Het dividend kan tegenvallen, als de winst van de BNG tegenvalt of als de BNG minder dividend over de winst betaalt.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 393 miljoen
€ 337 miljoen
Eigen vermogen
€ 4,2 miljard
€ 4,26 miljard
Vreemd vermogen
€ 135,8 miljard
€ 133,25 miljard
- Programma 1 Leisurelands (RGV)
Leisurelands (RGV)
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Samenwerking
Betrokken partijen
De deelnemende gemeenten regio Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het (laten) exploiteren van voorzieningen voor dagrecreatie voor een breed publiek. Apeldoorn heeft 16% van de aandelen. Voor Apeldoorn is het belangrijk dat de voorzieningen (zoals Bussloo) laagdrempelig en goed onderhouden blijven. We kunnen hierop in hoofdlijnen invloed uitoefenen.
Portefeuillehouder(s)
D.H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Niet van toepassing
Risico's
De kans is klein dat er bij ontbinding van de BV verplichtingen zijn die we nu niet kennen.
Ontwikkelingen beleid
Niet van toepassing
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 1,3 mln (voordelig)
- € 1,3 mln (nadelig)
Eigen vermogen
€ 57,6 mln
€ 56,3 mln
Vreemd vermogen
€ 33,3 mln
€ 32,3 mln
- Programma 1 NV Luchthaven Teuge
NV Luchthaven Teuge
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Luchthaven Teuge biedt voorzieningen voor General Aviation (kleine luchtvaart) en draagt bij aan de recreatieve, educatieve en economische doelstellingen van de gemeente. De luchthaven zet zich in voor de ontwikkeling van duurzaam vliegverkeer en verduurzaming van de luchthaven.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Deventer, Voorst en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De gemeente Apeldoorn heeft een belang van 54,62%.
Portefeuillehouder(s)
D.H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
- In 2019 wordt het projectplan voor ontwikkeling van bedrijventerrein Teuge Midden/ West vastgesteld door de aandeelhouders: Een nieuw luchthavenbesluit met een geluidsruimte van 56,5 DB Lden.
Risico's
De besluitvorming over het luchthavenbesluit Teuge door Provincie Gelderland moet nog plaatsvinden. Het aanvraagproces loopt, maar wordt vertraagd door de stikstofproblematiek (PAS). Ook is nog onzeker wanneer Lelystad Airport open zal gaan voor burgerluchtvaart. Parallel aan deze besluitvorming bereidt het Ministerie van I&W de herindeling van het luchtruim voor. Deze besluiten kunnen effect hebben op het aantal vliegbewegingen op vliegveld Teuge en de exploitatie en verdere ontwikkeling van de luchthaven beïnvloeden. Vooralsnog heeft de NV een sluitende exploitatie.
Ontwikkelingen beleid
De aandeelhouders zetten in op behoud van het Paracentrum op luchthaven Teuge. Met het ministerie van I&W zijn vooruitlopend op herziening van het luchtruim maatwerkafspraken gemaakt over het luchtruimgebruik door het Paracentrum. In 2021 zal duidelijk worden of de herziening zal leiden tot behoud van het Paracentrum op vliegveld Teuge.
Luchthaven Teuge heeft in 2019 een aanvraag bij Provinciale Staten van Gelderland voorbereid voor een nieuw luchthavenbesluit gebaseerd op de geluidsruimte 2007 (80.000 vliegbewegingen). Verzoek is om een vergelijkbare geluidsruimte van 56.5 DB Lden toe te kennen. Dit past binnen de kaders voor de geluidsruimte, die de gemeenteraad in 2017 heeft aangegeven. Door de stikstofproblematiek is de aanvraagprocedure vertraagd. Inzet van de luchthaven en de provincie is, dat de aanvraag zo snel mogelijk in 2020 in procedure gebracht gaat worden.
In 2019 is het eerste concept-projectplan voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein Teuge Midden/ West door de stuurgroep van aandeelhouders vastgesteld. In 2020 wordt de businesscase uitgewerkt door OostNL, waarna het plan en de businesscase aan de aandeelhouders en stakeholders worden gepresenteerd.
In 2018 heeft de luchthaven met onder andere OostNL, de Cleantech Regio en de universiteit Delft het initiatief genomen tot oprichting van het Dutch Electric Aviation Centre Teuge. Dit kenniscentrum voor ontwikkeling van duurzame vliegtuigen is in 2019 verder doorontwikkeld. Eind 2019 is de Stichting DEAC opgericht.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
-€ 331.000
€ 19.000
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 1.328.000
€ 1.347.000
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 1.683.000
€ 1.498.000
n.t.b.
- Programma 1 Vitens
Vitens
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Vitens is het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland. Het verzorgt ook de drinkwatervoorziening in onze gemeente. Vitens is in de afgelopen jaren ontstaan door fusies van lokale en regionale drinkwaterbedrijven. Wij hebben sinds 2007 een belang in Vitens.
Betrokken partijen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De gemeente Apeldoorn heeft 1 aandeel. Het financieel belang is klein. In 2017 haalde Vitens een nettowinst van € 13 miljoen, waarvan het 40% als dividend heeft uitgekeerd. Wij kregen een dividend van € 0,90.
Portefeuillehouder(s)
D.H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
N.v.t.
Risico's
Er zijn geen risico's.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 47,7 mln
€ 13 mln
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 533,7 mln
€ 533 mln
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 1,194 mld
€ 1,234 mld
n.t.b.
- Programma 1 Regio Stedendriehoek
Regio Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Regio Stedendriehoek draagt bij aan onze ambities uit programma 3, 4 en 9 door belangenbehartiging op het gebied van duurzaamheid, ruimtelijke ordening (waaronder milieu en mobiliteit) en economische zaken.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst, Heerde en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een regioraad van 16 leden en het dagelijks bestuur uit 8 vaste leden (de gemeenten) en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).
Portefeuillehouder(s)
J. Joon
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De samenwerking in de WGR Regio Stedendriehoek is een ambitie gedreven samenwerking in een gebied dat te beschouwen is als de neerslag van ons daily urban system, het gebied waar we sociaal maatschappelijk de meeste verbinding mee hebben. Er zijn geen harde prestatieafspraken, de regio werkt met de Agenda Cleantech Regio 2019-2023. De agenda is een gezamenlijk initiatief van de WGR Regio Stedendriehoek en de Strategische Board, de triple helix vertegenwoordiging van de regio. In de Agenda zijn, samen met de provincies Gelderland en Overijssel, de doelen en resultaten benoemd die de regio nastreeft in de periode 2019-2023. Onder de noemer Cleantech Regio werken genoemde partijen gezamenlijk aan 7 thema’s die relevant zijn voor de ontwikkeling van de regio: de speerpunten Energietransitie en Circulaire Economie en de meer randvoorwaardelijke thema’s Innovatiekracht, Human Capital, Slimme & Schone Mobiliteit, Vestigingsklimaat en Leefomgeving. De Agenda Cleantech Regio 2019-2023 is in mei 2018 ter informatie aan de raad gestuurd. In september is de raad geconsulteerd over de Agenda. Jaarlijks wordt verantwoording aan de raad afgelegd middels de jaarcyclus van jaarrekening en begroting.
Risico's
Het weerstandsvermogen van de Regio Stedendriehoek is niet groot. Bij deze WGR 'light' is de afspraak gemaakt dat de Stedendriehoek geen eigen vermogen opbouwt. Indien de Regio Stedendriehoek op enig moment onverhoopt niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen moet teruggevallen worden op de deelnemende gemeenten.
Ontwikkelingen beleid
In 2019 is verder uitvoering gegeven aan de Agenda Cleantech Regio 2019-2023. Voor de prestaties verwijzen we naar doelstelling 2.1 Regionale samenwerking.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 561
€ 34
nog niet bekend
Eigen vermogen
€ 221.000
€ 105.000
nog niet bekend
Vreemd vermogen
€ 2.626.000
€ 1.737.000
nog niet bekend
- Programma 1 Tribuut
Tribuut
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Met ingang van 1 januari 2016 voert Tribuut voor de gemeente Apeldoorn de belastingtaak uit. Naast de uitkeringen van de rijksoverheid vormen de gemeentelijke belastingen een belangrijke bron van inkomsten.
Betrokken partijen
Tribuut is een samenwerkingsverband van de gemeenten Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Tribuut bestaat uit 5 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Cziesso. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
D.H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De prestatieafspraak zijn opgenomen in de CSO. Tribuut legt per kwartaal verantwoording af.
Risico's
De samenvoeging van de belastingtaken van de vijf gemeenten brengt risico's met zich mee. Die staan in het bedrijfsplan van Tribuut. De risico’s voor Tribuut zijn beperkt. Het risico van autonome ontwikkelingen calculeert Tribuut op € 50.000 bij een weerstandscapaciteit van € 108.000. Daarnaast beschikt Tribuut nog over het restant van het opstartbudget van € 628.000 (eind 2018). Het bestuur heeft dit bedrag bestemd voor verdere organisatieontwikkeling en efficiencyverbetering in 2019 en 2020.
Ontwikkelingen beleid
n.v.t.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 202.000
€ 113.000
0
Eigen vermogen
€ 202.000
€ 113.000
0
Vreemd vermogen
€ 2.140.000
€ 1.106.000
0