- Programma 7 Accres Holding BV
Accres Holding BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Accres Apeldoorn BV is een dochter van Accres Holding BV. Acres Apeldoorn BV beheert en exploiteert voor de gemeente maatschappelijk vastgoed en verleent diensten op het gebied van natuur, onderwijs, welzijn, educatie, recreatie en sport. Daarmee draagt zij bij aan doelstellingen van de programma's 3 (openbare ruimte), 5 (jeugd en onderwijs), 7 (maatschappelijke ondersteuning en 8 (cultuur, erfgoed evenementen en sport).
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de enige eigenaar van Accres Holding BV. De holding heeft drie dochters, Accres Apeldoorn BV, Accres Shared Services BV en Accres Deelnemingen BV. Gemeente Apeldoorn heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Accres Shared Services BV ondersteunt de holding en de andere dochters. In Accres Deelnemingen BV zijn opdrachten van andere gemeenten, zoals Almelo en Bilthoven, en overige leisure- activiteiten, ZERO 55 Enschede en ZERO 55/ MAC Apeldoorn ondergebracht.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
In 2019 is de juridische structuur van Accres gewijzigd. Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en Accres Shared Services BV.
Portefeuillehouder(s)
D. H. Cziesso, aandeelhouder/ W. Willems, Vastgoed
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
In 2019 is de evaluatie van de Dienstverleningsovereenkomst met Accres afgerond. Op basis van de uitkomsten van de evaluatie worden in 2020 nieuwe afspraken gemaakt tussen de gemeente en Accres.
Risico's
Het financiële risico van de gemeente als eigenaar van Accres is in principe beperkt tot de waarde van het aandelenbezit. Maar Accres draagt als opdrachtnemer ook bij aan verschillende begrotingsprogramma's. Als Accres de afgesproken prestaties niet of niet goed genoeg levert, kan dat gevolgen hebben voor de gebruikers van de accommodaties van Accres. Die zouden de gemeente als opdrachtgever hierop kunnen aanspreken.Als een dochteronderneming van Accres verlies lijdt kan dit voorApeldoorn als 100% eigenaar van het moederbedrijf tot imagoschade leiden. We hebben hier invloed op door als aandeelhouder periodiek met de directie van Accres, de ontwikkeling van het bedrijf te bespreken. Daarnaast beschikt Accres over een governancestructuur, die inzicht biedt in toezicht en verantwoordelijkheden. Als Accres zich meer als ondernemer gaat opstellen, kan dat betekenen dat zij activiteiten start die ook door private partijen uitgevoerd kunnen worden. Een marktpartij kan dit als concurrentieverstorend zien. We kunnen dat risico op twee manieren beperken. Ten eerste hebben wij met Accres afgesproken om de opdrachten die wij haar geven, juridisch en financieel duidelijk te scheiden van andere opdrachten. En Accres brengt die andere opdrachten onder in aparte vennootschappen (zie ook de nieuwe juridische structuur per 2019). Ten tweede toetsen we de afspraken die we met Accres maken aan Europese en nationale wetgeving, onder andere de regels over ongeoorloofde staatssteun en de Wet Markt en Overheid. In 2019 heeft de EU naar aanleiding van en klacht over ZERO55 vragen gesteld over de activiteiten van Accres. Bij het opstellen van het jaarverslag 2019 is deze procedure nog niet afgerond.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 107.016
€ 219.479
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 5.119.000
€ 5.258.000
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 4.615.000
€ 5.852.163
n.t.b.
- Programma 7 GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
D. H. Cziesso
Link naar jaarstukken
https://www.ggdnog.nl/professionals/gemeenten/ggd-en-gemeente/beleid-en-begroting
Link naar kaderstelling
https://www.ggdnog.nl/professionals/gemeenten/ggd-en-gemeente/beleid-en-begroting
Prestatie afspraken
De GGD taken zijn onder te verdelen in: A) Wettelijke GGD-taken, B) wettelijke taken die de GGD uitvoert, C) taken die de GGD uitvoert in opdracht van gemeenten, en D) taken die de GGD uitvoert in opdracht van derden (zoals de Rijksoverheid). Op hoofdlijnen zijn inhoudelijke prioriteiten vastgesteld en is bepaald wat de uitvoering van taken mag kosten.
Risico's
De GGD voert in opdracht van het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) de publieke gezondheidszorg voor vluchtelingen uit. Hierbij bestaat het risico dat de GGD te weinig geld van het COA krijgt. Andere risico's zijn dat gemeenten minder afnemen van de plusproducten en onzekerheid over continuering van arrestantenzorg in opdracht van het Rijk en mogelijke veranderingen in lijkschouw
Ontwikkelingen beleid
In 2019 is besloten tot uitbreiding van de basisdienstverlening met publieke gezondheidszorg voor statushouders, uitvoeren gezondheidsmonitor onder jongeren in het praktijkonderwijs en MBO en uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma (niet van toepassing voor de gemeente Apeldoorn vanwege het feit dat de jeugdgezondheidszorg in Apeldoorn niet belegd is bij de GGD, maar bij het CJG). De GGD ondersteunt gemeenten bij het realiseren van afspraken uit het Nationaal Preventie Akkoord (overgewicht, alcohol en roken). De GGD biedt ondersteuningsaanbod uit met de uitrol van het project Nu Niet Zwanger.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 193.000
€ 213.000
€ 40.000
Eigen vermogen
€ 3.156.000
€ 3.028.000
€ 2.877.000
Vreemd vermogen
€ 2.793.000
€ 2.923.000
€ 2.529.000
- Programma 7 Vervoerscentrale Stedendriehoek
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Acties om personen met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen te helpen zich zoveel mogelijk zelf te redden in de eigen leefomgeving en mee te doen in de maatschappij (programma 7). De jeugd krijgt genoeg kansen om de eigen talenten te ontwikkelen (programma 5). De jeugd kan opgroeien in veiligheid en geborgenheid (programma 5). Inwoners zijn aan het werk of maatschappelijk actief (programma 6).
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Stukker.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
N. Stukker
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Kadernota 2019-2022 PlusOV (geen nieuwe kaderstelling 2020-2023)
Begroting 2020 - 2023 PlusOV
Bedrijfsplan Vervoercentrale 2.1
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)Prestatie afspraken
In de Dienstverleningsovereenkomst Basismobiliteit zijn verschillende prestaties afgesproken (zie KPI’s).In het bedrijfsplan en dienstverleningsovereenkomst worden prestatie indicatoren vermeld, waar deVervoerscentrale aan moet voldoen:a. Klanttevredenheid: minimaal 7,6b. Medewerker tevredenheid: minimaal 7,5c. Ziekteverzuim: maximaal 5%d. Structurele besparing op het vervoer: minimaal 5%e. De jaarrekening moet zijn goedgekeurd.f. Percentage gegronde klachten is maximaal 0,3% van het aantal verreden ritten.g. Post wordt binnen 5 werkdagen afgehandeldh. E-mail wordt binnen twee werkdagen beantwoordi. Klachten worden binnen 5 dagen afgehandeldj. 95% van de gesprekken wordt binnen 30 seconden opgenomen.
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om die risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.We hebben de afgelopen jaren ervaren dat de ontwikkeling van de vervoercentrale intensief en ingewikkeld is.
Ontwikkelingen beleid
Per 1 augustus 2019 is het routegebonden vervoer, bestaande uit leerlingenvervoer, jeugdwetvervoer en WMO-dagbestedingsvervoer, opnieuw aanbesteed en gegund aan twee vervoerders. Dit vervoer is qua organisatie, beheer en regie niet meer de verantwoordelijkheid van PlusOV.
Voor dit deel van het vervoer is gemeente Apeldoorn uit de GR Basismobiliteit gestapt.
Voor wat betreft het VAV (vraagafhankelijk vervoer wmo) besluiten de gemeenten voor de zomer 2020 of zij de DVO met PlusOV willen voortzetten. Gemeente Apeldoorn stelt in samenspraak met de overige gemeenten en PlusOV een nieuwe inhoudelijk DVO met PlusOV. Elke, aan de GR Basismobiliteit deelnemende, gemeente is zelf verantwoordelijk voor de gemeentelijke besluitvorming hierover. Tevens is er een nieuwe aanbesteding voor het VAV noodzakelijk, besluitvorming hierover vindt eveneens rond zomer 2020 plaats, in het verlengde van een nieuwe DVO.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 148.705
€ 148.705
€ 148.705
Vreemd vermogen
€ 3.840.018
€ 8.645.792
€ 5.200.000