- Paragraaf Werkbedrijf Lucrato
Werkbedrijf Lucrato
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Lucrato heeft twee taken. Ten eerste is zij werkgever voor mensen met een indicatie Wsw. In dit kader begeleidt Lucrato mensen naar een werkplek, zoveel mogelijk bij een reguliere werkgever. De tweede taak die Lucrato heeft is dat zij mensen vanuit de Participatiewet, die naar verwachting binnen een jaar aan het werk kunnen gaan, begeleiden.
Betrokken partijen
De Gemeenschappelijke Regeling Lucrato voert het werkgeverschap uit in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en begeleidt mensen vanuit de Participatiewet, die naar verwachting binnen een jaar aan het werk kunnen gaan, voor de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Werkbedrijf Lucrato bestaat uit 3 leden, onder wie een voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen.
Portefeuillehouder(s)
M. van Vierssen
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Het financiële risico is benoemd onder het kopje “Ontwikkelingen beleid”.
Ontwikkelingen beleid
Werkbedrijf Lucrato is ontstaan uit een samenvoeging van Felua-groep en het re-integratie- en werkgeversdeel van Werkplein Activerium (gemeente Apeldoorn). Het Werkbedrijf bundelt de krachten van beide organisaties. De opdracht voor het Werkbedrijf is tweeledig. Ten eerste zorgt zij voor een match tussen werkgevers en kandidaten met een korte afstand tot werk. Dit zijn mensen uit de doelgroep van de Participatiewet. Ook biedt Lucrato een werkplek aan mensen in het kader van Beschut Werk. De tweede doelgroep waar Lucrato dienstverlening aan biedt, zijn de mensen die in het kader van de Wsw een dienstverband hebben. Dit zijn inwoners die door verschillende oorzaken (lichamelijk, verstandelijk, psychisch, langdurige werkloosheid) een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Zij krijgen begeleiding zodat zij het meeste uit zichzelf kunnen halen. Dit kan zijn door regulier werk, individuele of groepsdetacheringen, begeleid werken of werken binnen Lucrato. Lucrato is ook de preferred supplier voor de gemeente Apeldoorn als het gaat om dienstverlening die ingezet kan worden voor mensen die onder de ‘gemeentelijke doelgroep’ binnen de Participatiewet vallen. De gemeente koopt die dienstverlening separaat bij Lucrato in.
Uit de Meerjarenbegroting 2019-2022 van Lucrato is duidelijk geworden dat Lucrato verwacht tekorten op de bedrijfsresultaten te boeken die zij niet meer uit de eigen middelen kan dekken. Hierdoor zullen zij vanaf 2020 een aanvullend financieel beroep doen op de GR-gemeenten (Apeldoorn, Epe en Heerde). De aanvullende bijdrage voor Apeldoorn bedraagt € 1.500.000 in 2020, € 1.200.000 in 2021 en € 900.000 in 2022 en verder. Hier is in onze MPB al rekening gehouden.
Lucrato stelt samen met de gemeenten een verbeterplan op. Wij gaan er vanuit dat de maatregelen uit dit verbeterplan er toe leiden dat de aanvullende bijdrage van Apeldoorn vanaf 2020 jaarlijks € 200.000 lager is dan waar in de meerjarenbegroting van Lucrato vanuit wordt gegaan. Ook hier hebben wij in de MPB al rekening mee gehouden.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 23.214.000
Aandelenbelang
Het bestuur van Werkbedrijf Lucrato bestaat uit 3 leden, onder wie een voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen.
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
-/- € 702.000
-/- € 238.000
Eigen vermogen
€ 3.718.000
€ 3.126.000
Vreemd vermogen
€ 2.713.000
€ 3.078.000
- Paragraaf GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
D. H. Cziesso
Link naar jaarstukken
https://www.ggdnog.nl/professionals/gemeenten/ggd-en-gemeente/beleid-en-begroting
Link naar kaderstelling
https://www.ggdnog.nl/professionals/gemeenten/ggd-en-gemeente/beleid-en-begroting
Prestatie afspraken
De GGD taken zijn onder te verdelen in: A) Wettelijke GGD-taken, B) wettelijke taken die de GGD uitvoert, C) taken die de GGD uitvoert in opdracht van gemeenten, en D) taken die de GGD uitvoert in opdracht van derden (zoals de Rijksoverheid). Op hoofdlijnen zijn inhoudelijke prioriteiten vastgesteld en is bepaald wat de uitvoering van taken mag kosten.
Risico's
De GGD voert in opdracht van het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) de publieke gezondheidszorg voor vluchtelingen uit. Hierbij bestaat het risico dat de GGD te weinig geld van het COA krijgt. Andere risico's zijn dat gemeenten minder afnemen van de plusproducten en onzekerheid over continuering van arrestantenzorg in opdracht van het Rijk en mogelijke veranderingen in lijkschouw
Ontwikkelingen beleid
In 2019 is besloten tot uitbreiding van de basisdienstverlening met publieke gezondheidszorg voor statushouders, uitvoeren gezondheidsmonitor onder jongeren in het praktijkonderwijs en MBO en uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma (niet van toepassing voor de gemeente Apeldoorn vanwege het feit dat de jeugdgezondheidszorg in Apeldoorn niet belegd is bij de GGD, maar bij het CJG). De GGD ondersteunt gemeenten bij het realiseren van afspraken uit het Nationaal Preventie Akkoord (overgewicht, alcohol en roken). De GGD biedt ondersteuningsaanbod uit met de uitrol van het project Nu Niet Zwanger.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 1.198.625
Aandelenbelang
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 193.000
€ 213.000
€ 40.000
Eigen vermogen
€ 3.156.000
€ 3.028.000
€ 2.877.000
Vreemd vermogen
€ 2.793.000
€ 2.923.000
€ 2.529.000
- Paragraaf Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ)
Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ)
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Een goede fysieke leefomgeving (oa. schoner en stiller) creëren door regulering op basis van vergunningverlening, milieutoezicht, handhaving en milieuadvisering.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Voorst en Epe en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 6 leden en een dagelijks bestuur van 3 leden. Wethouder Van Vierssen vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
M. van Vierssen
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Prestatieafspraken liggen vast in de Samenwerkingsovereenkomst OVIJ-gemeente Apeldoorn 2019.
Risico's
In de begroting en jaarrekening van de OVIJ staan interne risico's. Die kan de OVIJ zelf opvangen binnen haar eigen begroting.Het weerstandsvermogen van de OVIJ is goed. Wat wel een knelpunt is, is dat de flexibele schil van de formatie zeer beperkt is en het aantrekken van voldoende goed gekwalificeerd personeel lastig is.
Ontwikkelingen beleid
De bijdrage van de gemeente aan de OVIJ stemt overeen met de raming in de MPB.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 4.024.000
Aandelenbelang
n.v.t.Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 6 leden en een dagelijks bestuur van 3 leden. Wethouder Van Vierssen vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 188.000
€ 218.463
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 595.000
€ 518.492
€ 220.029
Vreemd vermogen
€ 2.015.000
€ 735.000
€ 1.730.000
- Paragraaf Regio Stedendriehoek
Regio Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Regio Stedendriehoek draagt bij aan onze ambities uit programma 3, 4 en 9 door belangenbehartiging op het gebied van duurzaamheid, ruimtelijke ordening (waaronder milieu en mobiliteit) en economische zaken.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst, Heerde en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een regioraad van 16 leden en het dagelijks bestuur uit 8 vaste leden (de gemeenten) en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).
Portefeuillehouder(s)
J. Joon
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De samenwerking in de WGR Regio Stedendriehoek is een ambitie gedreven samenwerking in een gebied dat te beschouwen is als de neerslag van ons daily urban system, het gebied waar we sociaal maatschappelijk de meeste verbinding mee hebben. Er zijn geen harde prestatieafspraken, de regio werkt met de Agenda Cleantech Regio 2019-2023. De agenda is een gezamenlijk initiatief van de WGR Regio Stedendriehoek en de Strategische Board, de triple helix vertegenwoordiging van de regio. In de Agenda zijn, samen met de provincies Gelderland en Overijssel, de doelen en resultaten benoemd die de regio nastreeft in de periode 2019-2023. Onder de noemer Cleantech Regio werken genoemde partijen gezamenlijk aan 7 thema’s die relevant zijn voor de ontwikkeling van de regio: de speerpunten Energietransitie en Circulaire Economie en de meer randvoorwaardelijke thema’s Innovatiekracht, Human Capital, Slimme & Schone Mobiliteit, Vestigingsklimaat en Leefomgeving. De Agenda Cleantech Regio 2019-2023 is in mei 2018 ter informatie aan de raad gestuurd. In september is de raad geconsulteerd over de Agenda. Jaarlijks wordt verantwoording aan de raad afgelegd middels de jaarcyclus van jaarrekening en begroting.
Risico's
Het weerstandsvermogen van de Regio Stedendriehoek is niet groot. Bij deze WGR 'light' is de afspraak gemaakt dat de Stedendriehoek geen eigen vermogen opbouwt. Indien de Regio Stedendriehoek op enig moment onverhoopt niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen moet teruggevallen worden op de deelnemende gemeenten.
Ontwikkelingen beleid
In 2019 is verder uitvoering gegeven aan de Agenda Cleantech Regio 2019-2023. Voor de prestaties verwijzen we naar doelstelling 2.1 Regionale samenwerking.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 432.000
Aandelenbelang
Het bestuur bestaat uit een regioraad van 16 leden en het dagelijks bestuur uit 8 vaste leden (de gemeenten) en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 561
€ 34
nog niet bekend
Eigen vermogen
€ 221.000
€ 105.000
nog niet bekend
Vreemd vermogen
€ 2.626.000
€ 1.737.000
nog niet bekend
- Paragraaf Tribuut
Tribuut
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Met ingang van 1 januari 2016 voert Tribuut voor de gemeente Apeldoorn de belastingtaak uit. Naast de uitkeringen van de rijksoverheid vormen de gemeentelijke belastingen een belangrijke bron van inkomsten.
Betrokken partijen
Tribuut is een samenwerkingsverband van de gemeenten Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Tribuut bestaat uit 5 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Cziesso. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
D.H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De prestatieafspraak zijn opgenomen in de CSO. Tribuut legt per kwartaal verantwoording af.
Risico's
De samenvoeging van de belastingtaken van de vijf gemeenten brengt risico's met zich mee. Die staan in het bedrijfsplan van Tribuut. De risico’s voor Tribuut zijn beperkt. Het risico van autonome ontwikkelingen calculeert Tribuut op € 50.000 bij een weerstandscapaciteit van € 108.000. Daarnaast beschikt Tribuut nog over het restant van het opstartbudget van € 628.000 (eind 2018). Het bestuur heeft dit bedrag bestemd voor verdere organisatieontwikkeling en efficiencyverbetering in 2019 en 2020.
Ontwikkelingen beleid
n.v.t.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 3.112.000
Aandelenbelang
n.v.t.Het bestuur van Tribuut bestaat uit 5 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Cziesso. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 202.000
€ 113.000
0
Eigen vermogen
€ 202.000
€ 113.000
0
Vreemd vermogen
€ 2.140.000
€ 1.106.000
0
- Paragraaf Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland voert de regionale taken uit op het terrein van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio doet dat ook op lokaal niveau zoals dat is aangegeven in de Wet Veiligheidsregio’s. Daarmee draagt de VNOG bij aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen.
Betrokken partijen
De VNOG is een gemeenschappelijke regeling (GR) en bestaat uit 22 gemeenten in Noord- en Oost- Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
Portefeuillehouder(s)
A.J.M. Heerts
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Regionaal beleidsplan 2017-2020
Prestatie afspraken
Risico's
De VNOG kan normaal gesproken de risico’s opvangen met haar eigen reserves. In de jaarrekening 2018 is echter een flink tekort ontstaan dat door de deelnemende gemeenten is aangevuld. Ook voor de jaren 2019 e.v. zijn de bijdragen van de deelnemende gemeenten verhoogd. In het rapport commissie van Arkel wordt geadviseerd het weerstandsvermogen aanzienlijk te verhogen. Het algemeen bestuur heeft dit voorstel overgenomen zodat het weerstandsvermogen de komende jaren zal toenemen. De bijdrage van Apeldoorn is ongeveer 20% van de totale gemeentelijke bijdragen. Dat betekent dat we ongeveer 20% van het voorlopige risicobedrag ad € 275.000 meenemen in de berekening van het weerstandsvermogen in de gemeentebegroting.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 10.315.000
Aandelenbelang
n.v.t.De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 929.900
- € 2.854.900
Eigen vermogen
€ 1.775.000 (werkelijk)
€ 1.919.000 (werkelijk)
Vreemd vermogen
€ 33.006.000 (werkelijk)
€ 43.669.000 (werkelijk)
- Paragraaf Vervoerscentrale Stedendriehoek
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Acties om personen met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen te helpen zich zoveel mogelijk zelf te redden in de eigen leefomgeving en mee te doen in de maatschappij (programma 7). De jeugd krijgt genoeg kansen om de eigen talenten te ontwikkelen (programma 5). De jeugd kan opgroeien in veiligheid en geborgenheid (programma 5). Inwoners zijn aan het werk of maatschappelijk actief (programma 6).
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Stukker.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
N. Stukker
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Kadernota 2019-2022 PlusOV (geen nieuwe kaderstelling 2020-2023)
Begroting 2020 - 2023 PlusOV
Bedrijfsplan Vervoercentrale 2.1
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)Prestatie afspraken
In de Dienstverleningsovereenkomst Basismobiliteit zijn verschillende prestaties afgesproken (zie KPI’s).In het bedrijfsplan en dienstverleningsovereenkomst worden prestatie indicatoren vermeld, waar deVervoerscentrale aan moet voldoen:a. Klanttevredenheid: minimaal 7,6b. Medewerker tevredenheid: minimaal 7,5c. Ziekteverzuim: maximaal 5%d. Structurele besparing op het vervoer: minimaal 5%e. De jaarrekening moet zijn goedgekeurd.f. Percentage gegronde klachten is maximaal 0,3% van het aantal verreden ritten.g. Post wordt binnen 5 werkdagen afgehandeldh. E-mail wordt binnen twee werkdagen beantwoordi. Klachten worden binnen 5 dagen afgehandeldj. 95% van de gesprekken wordt binnen 30 seconden opgenomen.
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om die risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.We hebben de afgelopen jaren ervaren dat de ontwikkeling van de vervoercentrale intensief en ingewikkeld is.
Ontwikkelingen beleid
Per 1 augustus 2019 is het routegebonden vervoer, bestaande uit leerlingenvervoer, jeugdwetvervoer en WMO-dagbestedingsvervoer, opnieuw aanbesteed en gegund aan twee vervoerders. Dit vervoer is qua organisatie, beheer en regie niet meer de verantwoordelijkheid van PlusOV.
Voor dit deel van het vervoer is gemeente Apeldoorn uit de GR Basismobiliteit gestapt.
Voor wat betreft het VAV (vraagafhankelijk vervoer wmo) besluiten de gemeenten voor de zomer 2020 of zij de DVO met PlusOV willen voortzetten. Gemeente Apeldoorn stelt in samenspraak met de overige gemeenten en PlusOV een nieuwe inhoudelijk DVO met PlusOV. Elke, aan de GR Basismobiliteit deelnemende, gemeente is zelf verantwoordelijk voor de gemeentelijke besluitvorming hierover. Tevens is er een nieuwe aanbesteding voor het VAV noodzakelijk, besluitvorming hierover vindt eveneens rond zomer 2020 plaats, in het verlengde van een nieuwe DVO.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 3.881.556
Aandelenbelang
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Stukker.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 148.705
€ 148.705
€ 148.705
Vreemd vermogen
€ 3.840.018
€ 8.645.792
€ 5.200.000