- Paragraaf Accres Holding BV
Accres Holding BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Accres Apeldoorn BV is een dochter van Accres Holding BV. Acres Apeldoorn BV beheert en exploiteert voor de gemeente maatschappelijk vastgoed en verleent diensten op het gebied van natuur, onderwijs, welzijn, educatie, recreatie en sport. Daarmee draagt zij bij aan doelstellingen van de programma's 3 (openbare ruimte), 5 (jeugd en onderwijs), 7 (maatschappelijke ondersteuning en 8 (cultuur, erfgoed evenementen en sport).
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de enige eigenaar van Accres Holding BV. De holding heeft drie dochters, Accres Apeldoorn BV, Accres Shared Services BV en Accres Deelnemingen BV. Gemeente Apeldoorn heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Accres Shared Services BV ondersteunt de holding en de andere dochters. In Accres Deelnemingen BV zijn opdrachten van andere gemeenten, zoals Almelo en Bilthoven, en overige leisure- activiteiten, ZERO 55 Enschede en ZERO 55/ MAC Apeldoorn ondergebracht.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
In 2019 is de juridische structuur van Accres gewijzigd. Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en Accres Shared Services BV.
Portefeuillehouder(s)
D. H. Cziesso, aandeelhouder/ W. Willems, Vastgoed
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
In 2019 is de evaluatie van de Dienstverleningsovereenkomst met Accres afgerond. Op basis van de uitkomsten van de evaluatie worden in 2020 nieuwe afspraken gemaakt tussen de gemeente en Accres.
Risico's
Het financiële risico van de gemeente als eigenaar van Accres is in principe beperkt tot de waarde van het aandelenbezit. Maar Accres draagt als opdrachtnemer ook bij aan verschillende begrotingsprogramma's. Als Accres de afgesproken prestaties niet of niet goed genoeg levert, kan dat gevolgen hebben voor de gebruikers van de accommodaties van Accres. Die zouden de gemeente als opdrachtgever hierop kunnen aanspreken.Als een dochteronderneming van Accres verlies lijdt kan dit voorApeldoorn als 100% eigenaar van het moederbedrijf tot imagoschade leiden. We hebben hier invloed op door als aandeelhouder periodiek met de directie van Accres, de ontwikkeling van het bedrijf te bespreken. Daarnaast beschikt Accres over een governancestructuur, die inzicht biedt in toezicht en verantwoordelijkheden. Als Accres zich meer als ondernemer gaat opstellen, kan dat betekenen dat zij activiteiten start die ook door private partijen uitgevoerd kunnen worden. Een marktpartij kan dit als concurrentieverstorend zien. We kunnen dat risico op twee manieren beperken. Ten eerste hebben wij met Accres afgesproken om de opdrachten die wij haar geven, juridisch en financieel duidelijk te scheiden van andere opdrachten. En Accres brengt die andere opdrachten onder in aparte vennootschappen (zie ook de nieuwe juridische structuur per 2019). Ten tweede toetsen we de afspraken die we met Accres maken aan Europese en nationale wetgeving, onder andere de regels over ongeoorloofde staatssteun en de Wet Markt en Overheid. In 2019 heeft de EU naar aanleiding van en klacht over ZERO55 vragen gesteld over de activiteiten van Accres. Bij het opstellen van het jaarverslag 2019 is deze procedure nog niet afgerond.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 13,3 miljoen (n.t.b.)
Aandelenbelang
100% aandelenIn 2019 is de juridische structuur van Accres gewijzigd. Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en Accres Shared Services BV.
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 107.016
€ 219.479
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 5.119.000
€ 5.258.000
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 4.615.000
€ 5.852.163
n.t.b.
- Paragraaf Alliander NV
Alliander NV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Alliander is het energienetwerkbedrijf dat verantwoordelijk is voor de levering van gas en electriciteit aan inwoners en bedrijven in onze gemeente. Alliander is het netwerkbedrijf van het vroegere Nuon. Het is in 2009 afgesplitst van Nuon. Alliander heeft alleen publieke aandeelhouders.
Betrokken partijen
Apeldoorn heeft 0,043% van het aandelenkapitaal van Alliander.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Over 2018 heeft Alliander een bedrijfsresultaat gerealiseerd van € 334 mln. Van dit bedrag is € 150 mln aan dividend uitgekeerd. Apeldoorn heeft een aandeel van 0,043% en heeft € 64.500 aan dividend ontvangen.
Portefeuillehouder(s)
D.H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Ontwikkelingen beleid
Alliander werkt actief aan de energietransitie. Nederland moet van het aardgas af en Alliander ziet het als haar maatschappelijke opdracht om binnen het eigen verzorgingsgebied de overgang naar een nieuwe, duurzame warmtevoorziening te faciliteren. De energietransitie raakt ca. 1.000 wijken binnen de 160 gemeenten in het verzorgingsgebied. Alliander wil dat samen met de gemeenten oppakken en zal hiervoor haar expertise ter beschikking stellen.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
0,043% aandelenOver 2018 heeft Alliander een bedrijfsresultaat gerealiseerd van € 334 mln. Van dit bedrag is € 150 mln aan dividend uitgekeerd. Apeldoorn heeft een aandeel van 0,043% en heeft € 64.500 aan dividend ontvangen.
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 203 mln
€ 334 mln
Eigen vermogen
€ 3,942 mld
€ 4,129 mld
Vreemd vermogen
€ 4.127 mld
€ 4,216 mld
- Paragraaf Bank Nederlandse Gemeenten
Bank Nederlandse Gemeenten
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor maatschappelijk belang. Via financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Betrokken partijen
De Staat heeft de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De bank keert ieder jaar dividend uit. De gemeente Apeldoorn heeft 0,24% van de aandelen. Ons dividend was in 2017 € 334.000 en in 2018 € 376.465
Portefeuillehouder(s)
D.H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Het dividend kan tegenvallen, als de winst van de BNG tegenvalt of als de BNG minder dividend over de winst betaalt.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Niet van toepassing
Aandelenbelang
0,24% aandelenDe bank keert ieder jaar dividend uit. De gemeente Apeldoorn heeft 0,24% van de aandelen. Ons dividend was in 2017 € 334.000 en in 2018 € 376.465
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 393 miljoen
€ 337 miljoen
Eigen vermogen
€ 4,2 miljard
€ 4,26 miljard
Vreemd vermogen
€ 135,8 miljard
€ 133,25 miljard
- Paragraaf Circulus-Berkel BV
Circulus-Berkel BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Circulus-Berkel is de overheids-bv van 9 gemeenten die specifiek is aangewezen voor de inzameling van het afval. Afvalbeheer en advisering over vermindering van restafval hoort ook tot haar taken.
Betrokken partijen
Gemeenten Apeldoorn, Deventer, Zutphen, Voorst, Epe, Brummen, Lochem, Bronckhorst, Doesburg.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Gemeente Apeldoorn heeft een belang van 33,8 %.
Portefeuillehouder(s)
D. H. Cziesso (aandeelhouder), M. van Vierssen (opdrachtgever)
Link naar jaarstukken
Jaarverslag Circulus Berkel BV 2018
Jaarrekening CIREC BV 2018Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De prestaties zijn opgenomen in de Dienstverleningsovereenkomst met Circulus Berkel. Circulus Berkel voert voor ons het recycleplan uit.
Risico's
Wij krijgen dividend van Circulus-Berkel op basis van de winst van CIREC BV. Dat is het overslagbedrijf van Circulus-Berkel. In onze begroting gaan we uit van een dividend van € 500.000 per jaar. We zien dat de winst van CIREC terugloopt door de afname van de hoeveelheid restafval. Daarnaast is door de vennootschapsbelasting het dividend verlaagd. Deze verlaging hebben wij vanaf 2018 in de begroting verwerkt. De prognose van Circulus is, dat de omzet en winst van CIREC de komende jaren gelijk zal blijven. Het risico is beperkt.
Ontwikkelingen beleid
Ontwikkelingen met betrokkenheid van Circulus Berkel zijn:
- Toetreding in 2019 van de gemeente Voorst
- De verdere invoering en uitrol van omgekeerd inzamelen in Apeldoorn in 2020.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 17.477.000 (prognose)
Aandelenbelang
33,9 % aandelenGemeente Apeldoorn heeft een belang van 33,8 %.
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 2.310.845
€ 1.397.000
€ 1.010.000 (prognose)
Eigen vermogen
€ 12.982.000
€ 13.797.000
€ 14.879.000
Vreemd vermogen
€ 32.037.000
€ 32.870.000
€ 43.039.000
- Paragraaf Leisurelands (RGV)
Leisurelands (RGV)
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Samenwerking
Betrokken partijen
De deelnemende gemeenten regio Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het (laten) exploiteren van voorzieningen voor dagrecreatie voor een breed publiek. Apeldoorn heeft 16% van de aandelen. Voor Apeldoorn is het belangrijk dat de voorzieningen (zoals Bussloo) laagdrempelig en goed onderhouden blijven. We kunnen hierop in hoofdlijnen invloed uitoefenen.
Portefeuillehouder(s)
D.H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Niet van toepassing
Risico's
De kans is klein dat er bij ontbinding van de BV verplichtingen zijn die we nu niet kennen.
Ontwikkelingen beleid
Niet van toepassing
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Niet van toepassing
Aandelenbelang
16% aandelenHet (laten) exploiteren van voorzieningen voor dagrecreatie voor een breed publiek. Apeldoorn heeft 16% van de aandelen. Voor Apeldoorn is het belangrijk dat de voorzieningen (zoals Bussloo) laagdrempelig en goed onderhouden blijven. We kunnen hierop in hoofdlijnen invloed uitoefenen.
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 1,3 mln (voordelig)
- € 1,3 mln (nadelig)
Eigen vermogen
€ 57,6 mln
€ 56,3 mln
Vreemd vermogen
€ 33,3 mln
€ 32,3 mln
- Paragraaf NV Luchthaven Teuge
NV Luchthaven Teuge
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Luchthaven Teuge biedt voorzieningen voor General Aviation (kleine luchtvaart) en draagt bij aan de recreatieve, educatieve en economische doelstellingen van de gemeente. De luchthaven zet zich in voor de ontwikkeling van duurzaam vliegverkeer en verduurzaming van de luchthaven.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Deventer, Voorst en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De gemeente Apeldoorn heeft een belang van 54,62%.
Portefeuillehouder(s)
D.H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
- In 2019 wordt het projectplan voor ontwikkeling van bedrijventerrein Teuge Midden/ West vastgesteld door de aandeelhouders: Een nieuw luchthavenbesluit met een geluidsruimte van 56,5 DB Lden.
Risico's
De besluitvorming over het luchthavenbesluit Teuge door Provincie Gelderland moet nog plaatsvinden. Het aanvraagproces loopt, maar wordt vertraagd door de stikstofproblematiek (PAS). Ook is nog onzeker wanneer Lelystad Airport open zal gaan voor burgerluchtvaart. Parallel aan deze besluitvorming bereidt het Ministerie van I&W de herindeling van het luchtruim voor. Deze besluiten kunnen effect hebben op het aantal vliegbewegingen op vliegveld Teuge en de exploitatie en verdere ontwikkeling van de luchthaven beïnvloeden. Vooralsnog heeft de NV een sluitende exploitatie.
Ontwikkelingen beleid
De aandeelhouders zetten in op behoud van het Paracentrum op luchthaven Teuge. Met het ministerie van I&W zijn vooruitlopend op herziening van het luchtruim maatwerkafspraken gemaakt over het luchtruimgebruik door het Paracentrum. In 2021 zal duidelijk worden of de herziening zal leiden tot behoud van het Paracentrum op vliegveld Teuge.
Luchthaven Teuge heeft in 2019 een aanvraag bij Provinciale Staten van Gelderland voorbereid voor een nieuw luchthavenbesluit gebaseerd op de geluidsruimte 2007 (80.000 vliegbewegingen). Verzoek is om een vergelijkbare geluidsruimte van 56.5 DB Lden toe te kennen. Dit past binnen de kaders voor de geluidsruimte, die de gemeenteraad in 2017 heeft aangegeven. Door de stikstofproblematiek is de aanvraagprocedure vertraagd. Inzet van de luchthaven en de provincie is, dat de aanvraag zo snel mogelijk in 2020 in procedure gebracht gaat worden.
In 2019 is het eerste concept-projectplan voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein Teuge Midden/ West door de stuurgroep van aandeelhouders vastgesteld. In 2020 wordt de businesscase uitgewerkt door OostNL, waarna het plan en de businesscase aan de aandeelhouders en stakeholders worden gepresenteerd.
In 2018 heeft de luchthaven met onder andere OostNL, de Cleantech Regio en de universiteit Delft het initiatief genomen tot oprichting van het Dutch Electric Aviation Centre Teuge. Dit kenniscentrum voor ontwikkeling van duurzame vliegtuigen is in 2019 verder doorontwikkeld. Eind 2019 is de Stichting DEAC opgericht.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Niet van toepassing
Aandelenbelang
54,62% aandelenDe gemeente Apeldoorn heeft een belang van 54,62%.
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
-€ 331.000
€ 19.000
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 1.328.000
€ 1.347.000
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 1.683.000
€ 1.498.000
n.t.b.
- Paragraaf NV Orpheus theater/congrescentrum
NV Orpheus theater/congrescentrum
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Orpheus draagt met zijn theater- en congresfunctie bij aan de culturele en economische doelstellingen van de gemeente Apeldoorn: een goed vestigingsklimaat voor bedrijven, een goed leefklimaat voor bewoners en een aantrekkelijke stad voor bezoekers.
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de grootste aandeelhouder. Daarnaast hebben particulieren en bedrijven een belang in de NV.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De gemeente Apeldoorn heeft een prioriteitsbelang van 72,7%.
Portefeuillehouder(s)
M. van Vierssen, aandeelhouder; D.H. Cziesso, cultuur.
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Met Orpheus is afgesproken dat ze meer nadruk leggen op de relevantie van het theater voor de inwoners van Apeldoorn. Dat betekent dat er niet persé een groei in het aantal bezoekers hoeft te zijn, maar dat het belangrijk is dat nieuwe bezoekers Orpheus weten te vinden. Qua kwantiteit is ingezet op minimaal 250 voorstellingen, 135.000 voorstellingsbezoekers en 50 culturele verhuringen per jaar. De verantwoording op het jaar 2019 ontvangt de gemeente in mei 2020, vandaar dat hier verwezen wordt naar de jaarverantwoording van 2018.
Risico's
Het eigen vermogen van de NV is € 559.000. Orpheus heeft daarmee voldoende buffers om operationele financiële tegenvallers opvangen. Orpheus neemt deel aan de Theateralliantie. Het risico van deze samenwerking is als verantwoord aangemerkt. Orpheus informeert Apeldoorn als aandeelhouder door het jaar heen actief over de financiële ontwikkelingen en resultaten.
Ontwikkelingen beleid
- In 2020 wordt de trekkenwand vernieuwd.
- In 2020 presenteert Orpheus het nieuwe meerjarenbeleidsplan 2021-2024.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 4.410.116
Aandelenbelang
72,7% aandelenDe gemeente Apeldoorn heeft een prioriteitsbelang van 72,7%.
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 22.000
€ 237.000
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 322.000
€ 559.000
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 4.800.000
€ 4.661.000
n.t.b.
- Paragraaf Vitens
Vitens
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Vitens is het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland. Het verzorgt ook de drinkwatervoorziening in onze gemeente. Vitens is in de afgelopen jaren ontstaan door fusies van lokale en regionale drinkwaterbedrijven. Wij hebben sinds 2007 een belang in Vitens.
Betrokken partijen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De gemeente Apeldoorn heeft 1 aandeel. Het financieel belang is klein. In 2017 haalde Vitens een nettowinst van € 13 miljoen, waarvan het 40% als dividend heeft uitgekeerd. Wij kregen een dividend van € 0,90.
Portefeuillehouder(s)
D.H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
N.v.t.
Risico's
Er zijn geen risico's.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Niet van toepassing
Aandelenbelang
1 aandeel De gemeente Apeldoorn heeft 1 aandeel. Het financieel belang is klein. In 2017 haalde Vitens een nettowinst van € 13 miljoen, waarvan het 40% als dividend heeft uitgekeerd. Wij kregen een dividend van € 0,90.
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
€ 47,7 mln
€ 13 mln
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 533,7 mln
€ 533 mln
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 1,194 mld
€ 1,234 mld
n.t.b.
- Paragraaf BV Ontwikkelingsmaatschappij Vitale Vakantieparken
BV Ontwikkelingsmaatschappij Vitale Vakantieparken
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Bijdrage aan de doelstelling toeristisch toplandschap.
Betrokken partijen
Provincie Gelderland en de gemeenten Putten, Barneveld, Ermelo, Ede, Elburg, Epe, Oldebroek, Apeldoorn, Heerde en Harderwijk
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Actieve invulling geven aan de strategische doelstelling om van de gemeente Apeldoorn een toeristisch toplandschap te maken. Daarbij consistent handelen in lijn met het bestuursakkoord ‘De samenwerking geborgd' en de regionale visie aangaande de transformatie van parken met een beperkt toekomstperspectief.De stemverhouding is overeenkomstig aandelen verhouding
Portefeuillehouder(s)
M. van Vierssen
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De OMVV moet feitelijk nog opgericht worden. De directie zal jaarlijks een meerjarenplan en meerjarenbegroting opstellen. Deze worden ter goedkeuring voorgelegd aan de Algemene Vergadering.
Risico's
Risico's bij opheffing en risico's bij revolverendheid.
Ontwikkelingen beleid
De OMVV is in 2019 opgericht. De directie heeft een meerjarenplan en een meerjarenbegroting opgesteld en ter goedkeuring voorgelegd aan de Algemene Vergadering.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
nog niet van toepassing
Aandelenbelang
11,86%Actieve invulling geven aan de strategische doelstelling om van de gemeente Apeldoorn een toeristisch toplandschap te maken. Daarbij consistent handelen in lijn met het bestuursakkoord ‘De samenwerking geborgd' en de regionale visie aangaande de transformatie van parken met een beperkt toekomstperspectief.De stemverhouding is overeenkomstig aandelen verhouding
2017
2018
2019
Rekeningresultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen