Financiën

Inkomensregelingen

6.3  Inkomensregelingen

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

BUIG:
We realiseerden ten opzichte van de begroting een eenmalig voordeel van ongeveer € 1,4 miljoen. Daar was een aantal oorzaken voor:
-   In de begroting gingen we uit van gemiddeld 3.771 uitkeringen, het werden er 3.683 gemiddeld; De ultimo stand 2019 bedroeg 3.572.
-   De gemiddelde netto uitkering van ongeveer € 13.520 was € 25 lager dan we hadden begroot, maar deze is wel aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van € 14.665 waarmee in het rijksbudget 2019 rekening mee is gehouden;
-   We gaven per saldo ongeveer € 0,1 miljoen meer uit voor beschut werk en loonkostensubsidies ondanks dat we de (indicatieve) taakstelling voor Beschut Werk niet hadden gehaald.

Rijksbudget
We ontvingen van het rijk € 48,4 miljoen voor het uitbetalen van de uitkeringen. Het BUIG-budget wordt in drie fases vastgesteld door het Rijk, waarbij er grote verschillen kunnen zitten tussen het voorlopige en definitieve budget. Dit verschil was in 2019 %.... miljoen.
We hebben aan het uitbetalen van uitkeringen € 49,7 miljoen besteed. Het rijksbudget blijft daarmee nog steeds niet toereikend om het aantal uitkeringen in Apeldoorn te betalen. We verwachten voor de komende jaren hierin geen verandering.

Voordeel

1.383

I

Sociaal Vangnet:
We gaven € 0,7 miljoen minder uit dan begroot. Het Sociaal Vangnet bestaat uit open einde regelingen waarbij het uitmaakt hoeveel inwoners een beroep doen op de regelingen, daarnaast maakt ook uit de hoogte van de vergoeding die zij aanvragen. Voor 2019 was extra geld beschikbaar gesteld, omdat we een stijging van de kosten voor bijzondere bijstand en de collectieve zorgverzekering verwachtten. De stijging van deze kosten bleek minder groot dan verwacht.
We constateerden een lager beroep op de Collectieve Aanvullende Zorgverzekering en de individuele studietoeslag. Ook de kosten ten laste van armoedebestrijding kinderen en bijzondere bijstand waren lager dan begroot. Dit laatste was het gevolg van een lager beroep op vergoeding voor woninginrichting, toeslag levensonderhoud voor jongeren tot 21 jaar en beschermingsbewind. Daarentegen hebben meer inwoners een beroep op de regeling individuele inkomenstoeslag gedaan wat tot hogere lasten heeft geleid dan we hadden begroot.

De collectieve aanvullende zorgverzekering is door de verzekeraar per 1 januari 2020 beëindigd. Daarmee is per 2020 een belangrijk onderdeel binnen het Sociaal Vangnet vervallen. Deze ontwikkeling maakte een herijking van de kaders urgent. In de kadernota, ‘Sociaal Vangnet met oog voor de toekomst 2020-2024’, zijn de vernieuwde regelingen op het terrein van armoedebeleid opgenomen. Voor de uitvoering van het vernieuwde Sociaal Vangnet verwachten we met ingang van 2020 structureel minder uit te geven.
Het nieuwe beleid is met een lagere begroting (€ 0,6 miljoen) op 17 oktober 2019 vastgesteld door de raad. Daarbij heeft de raad een voorstel om de kosten van beschermingsbewind te beperken geamendeerd. Dit betekent dat de vergoeding gelijk blijft maar dat samenwerkingsafspraken met beschermingsbewindvoerders kosten moet beperken.

Voordeel

711

I

In 2019 scholden we € 0,1 miljoen meer aan belastingen kwijt dan in de begroting was geraamd. Dit betrof met name de afvalstoffenheffing en het rioolrecht.

Nadeel

128

I

In 2019 heeft onze leverancier Centric tweemaal een relatief dure nieuwe versie van het automatiseringssysteem Suite uitgebracht, terwijl wij in onze begroting rekening hielden met de kosten van de release van één nieuwe versie.

Nadeel

64

I

Loonkosten en toelagen
In de begroting 2019 hebben we de begrotingspost toelagen personeel onjuist geraamd. In de realisatie ontstaan hierdoor relatief geringe voordelen op alle (60) taakvelden, zo ook op dit taakveld 6.3. In totaal betreft het een eenmalig voordeel van € 1,1 miljoen in deze jaarrekening.

Voordeel

83

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000

Voordeel

131

I

Totaal lasten

Voordeel

2.116