6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie (voordeel van € 2,1 miljoen) Dit taakveld bestaat vooral uit de kosten van de algemene voorzieningen, de sociaal culturele accommodaties en de beleidsontwikkeling op het gebied van de Wmo. - De subsidieverleningen Algemene Voorzieningen van 2018 zijn verlengd naar 2019, zonder de subsidiebedragen te indexeren. Dat leidt tot een besparing van € 430.000.
- In het kader van de noodzakelijke besparingen is de initiatievenregeling en de flexibele aanvulling beperkt ingezet. Daardoor hebben we een besparing van € 1,25 miljoen gerealiseerd.
- Op de regeling voor oriëntatie- en talentplekken is veel minder aanspraak gemaakt dan dat er budget voor is. Deze vorm van arbeidsmatige dagbesteding blijkt in de praktijk niet goed aan te sluiten bij wat inwoners en aanbieders nodig hebben. Om die reden wordt de arbeidsmatige dagbesteding in het project “Apeldoorn werkt mee”, dat in 2021 tot nieuwe vormen leidt, heringericht.
- In 2019 heeft het een voordeel opgeleverd van € 280.000. Uit de definitieve afrekening over 2018 is nog eens een voordeel van € 80.000 ontstaan.
- Meerdere overige verschillen tellen op tot een voordeel van per saldo € 80.000.
Het voordeel is groter dan wij in de Turap gemeld. Dat heeft te maken met de vertraging in de Initiatievenregeling en het genoemde voordeel op de talentplekken. 6.2 Wijkteams (voordeel van € 270.000) Op dit taakveld worden alle uitgaven met betrekking tot de toegang tot de Wmo verantwoord. Er is een voordeel van per saldo € 270.000. De uitvoering van het leer-/werkprogramma heeft door de invoering van de maatregelen om de tekorten op de Wmo budgetten terug te brengen minder prioriteit gekregen. Er is € 180.000 minder uitgegeven op het beschikbare budget. Net als in eerdere jaren is er ook minder uitgegeven op het budget voor crisismaatregelen. In 2019 gaat het om € 82.000. Tenslotte zijn er op diverse posten op het taakveld verschillen die elkaar nagenoeg compenseren. 6.6. Maatwerkvoorzieningen (WMO) (nadeel € 2,4 miljoen) Hieronder vallen de kosten van woningaanpassingen en mobiliteitsvoorzieningen voor inwoners met een Wmo indicatie. - Het aantal cliënten met een indicatie voor woonvoorzieningen is in 2019 fors toegenomen. Daardoor zien we een overschrijding van het budget met € 1,0 miljoen. De toename is vooral het gevolg van de vergrijzing en de invoering van het abonnementstarief eigen bijdrage per 1 januari 2019. Daarnaast zijn er te weinig aangepaste/gelijkvloerse woningen beschikbaar.
- De aanvragen voor hulpmiddelen (waaronder rolstoelen of scootmobielen) is de afgelopen jaren flink toegenomen. Die toename is vooral het gevolg van de invoering van het abonnementstarief en de vergrijzing. Het tekort is totaal € 1,4 miljoen.
6.71 Maatwerk dienstverlening 18+ (nadeel € 7,4 miljoen) Op dit taakveld worden de kosten van de Wmo begeleiding en de huishoudelijke hulp verantwoord. - Op het onderdeel 'begeleiding' hebben we een hoger tekort in 2019 dan in eerdere jaren. Dat is onder andere het gevolg van de hogere tarieven (een gemiddelde stijging van tarieven met 10%). Verder is er een toename van het aantal cliënten als gevolg van de vergrijzing.
- Het tekort is in 2019 opgelopen tot € 5,1 miljoen. In 2019 is de maatregel 'een ander gesprek' bij de toegang Wmo ingezet om het tekort terug te dringen.
- Op het onderdeel 'schoon huis' zien we ook fors hogere tekorten. Er is een aanzienlijke ontwikkeling van het aantal cliënten als gevolg van het abonnementstarief (per 1 januari 2019 is wettelijk een maximale eigen bijdrage van € 17,50 per maand ingevoerd). Het tekort is in 2019 € 2,4 miljoen.
- De hogere inkomsten uit de eigen bijdrage vielen uiteindelijk ruim € 100.000 hoger uit dan de raming.
6.81 Geëscaleerde zorg 18+(voordeel van € 1,1 miljoen) Dit is een regionale taak van de maatschappelijke opvang, vrouwenopvang (Veilig Thuis) en het beschermd wonen die de gemeente Apeldoorn als regiegemeente voor de regio Oost Veluwe uitvoert. - Op de budgetten individuele voorzieningen wonen en verblijf (PGB en Zorg in Natura) is er - na afdracht van het voordeel ten opzichte van de rijksvergoeding MO/BW 2019 aan onze regiogemeenten (conform convenant samenwerking MO/BW Oost-Veluwe), een voordeel van per saldo € 1,0 miljoen. De aanvullende rijksbijdrage Wonen en verblijf is als onderdeel van het Gemeentefonds verantwoord op programma 1 en daar toegelicht.
- Op de raming van de eigen CAK bijdrage hebben we een nadeel van 0,3 miljoen.
- We hebben op dit taakveld een voordeel van € 0,6 miljoen op het budget transformatie agenda in 2019 (een deel van de kosten zijn verantwoord op programma 6 (Activerium en Inkomen) waardoor het netto voordeel op de transformatieagenda € 0,4 miljoen is. Belangrijkste oorzaak is dat het 24/7 meldpunt pas aan het einde van 2019 is gestart, we hebben daar nog geen kosten voor gemaakt. Voor andere activiteiten hebben we subsidie ontvangen, waar we in de begroting geen rekening mee hadden gehouden.
|