0.8 Overige baten en lasten
Lasten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Het budget compensatie afstoot maatschappelijk vastgoed was voor 2019 verhoogd met het niet bestede budget 2018 tot een bedrag van € 815.000. In 2019 is hiervan € 146.000 uitgekeerd. De bestuurlijk toegezegde bijdrage aan Tuinen van Zuidbroek van € 415.000 is niet in 2019 uitgekeerd als gevolg van een te volgen ruimtelijke juridische procedure. Bij de jaarrekening wordt voorgesteld om dit bedrag nog één keer mee te nemen naar 2020. | Voordeel | 669 | I | ||
Op dit taakveld worden zowel aan de lasten- als de batenkant technische administratieve correcties uitgevoerd. Het betreft boekingen m.b.t. PPS constructies, NIEGG-gelden en werken voor derden. Aan de lastenkant betreft het een afwijking van € 0,7 miljoen nadeel. Hier staan hogere baten voor hetzelfde bedrag tegenover. | Nadeel | 681 | I | ||
In de VJN heeft u besloten tot een groot aandeel bezuinigingsmaatregelen in 2019. Deze zijn in een aparte begrotingswijziging administratief verwerkt in lagere budgetten op de taakvelden verspreid over alle programma's. Op dit taakveld is administratief de tegenpost gezet. Vanwege het administratieve karakter is deze post niet uitgenut. | Voordeel | 10.700 | I | ||
Jaarlijks begroten we een post voor de onderuitputting van de kapitaallasten, deze was in 2018 € 0,8 miljoen. In werkelijkheid was de onderuitputting € miljoen. Dit wordt veroorzaakt doordat er minder is geïnvesteerd dan we bij de begroting hadden voorzien. Al deze voordelen worden niet zichtbaar op dit taakveld, maar zijn verdeeld over alle taakvelden met investeringen. Wanneer de afwijking op de kapitaallasten kleiner is dan de rapporteringsgrens van € 200.000, is op dat taakveld geen separate toelichting opgenomen. | Nadeel | 850 | I | ||
In 2019 is de btw op sportactiviteiten aangepast. Dit houdt in dat de btw op sport niet meer kan worden teruggevraagd. Als compensatie hiervoor hebben wij een aanvraag ingediend bij de Belastingdienst. Deze is voorlopig toegekend en wij hebben € 1,25 miljoen ontvangen. Dit bedrag storten wij in een voorziening tot de Belastingdienst hierover een definitieve beslissing heeft genomen. | Nadeel | 1.250 | I | ||
Als gevolg van het vernieuwde Besluit Begroting en Verantwoording mag met ingang van 2017 aan sommige projecten geen overhead intern meer worden toegerekend. Dit leidt tot een nadeel op taakveld 08. Dit nadeel wordt gedekt door een bijdrage uit de reserves, werken voor derden en vele kleine budgetvoordelen op de programma’s. Dit nadelig effect bedraagt voor 2019 € 1,8 miljoen. Daarnaast is er voor € 0,3 miljoen meer doorbelast aan projecten dan geraamd. Dit is een gevolg van een hogere productiviteit en het verschil tussen het inkooptarief van ingehuurd personeel en het concerntarief voor doorbelasting aan projecten. | Nadeel | 1.500 | I | ||
De panden van onderwijs zijn vanaf 2016 opnieuw getaxeerd met als uitkomst dat ze in waarde aanzienlijk zijn gestegen. De premie voor brandverzekering is om die reden ook gestegen. Echter met de stijging van de premie is geen rekening gehouden bij het doorbelasten naar de eenheid JZW, hetgeen een nadeel veroorzaakt van € 250.000. | Nadeel | 250 | I | ||
Het nadeel op ingeleend personeel is 5,9 miljoen. Dit betreft feitelijk de inhuur op de eerder genoemde vacatureruimte. | Voordeel | 962 | I | ||
Het nadeel op de overige goederen en diensten, € 829.000 groot, betreft met name uitgaven in het kader van mobiliteit. | Nadeel | 829 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Nadeel | 384 | I | ||
Totaal lasten | Voordeel | 6.587 |
Baten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Op dit taakveld worden zowel aan de lasten- als de batenkant technische administratieve correcties uitgevoerd. Het betreft boekingen m.b.t. PPS constructies, NIEGG-gelden en werken voor derden. Aan de lastenkant betreft het een afwijking van € 0,7 miljoen nadeel. Hier staan hogere baten voor hetzelfde bedrag tegenover. | Voordeel | 681 | I | ||
In 2019 is de btw op sportactiviteiten aangepast. Dit houdt in dat de btw op sport niet meer kan worden teruggevraagd. Als compensatie hiervoor hebben wij een aanvraag ingediend bij de Belastingdienst. Deze is voorlopig toegekend en wij hebben € 1,25 miljoen ontvangen. Dit bedrag storten wij in een voorziening tot de Belastingdienst hierover een definitieve beslissing heeft genomen. | Voordeel | 1.250 | I | ||
Het voordeel ad € 1.490.000 betreft de opbrengsten detacheringen (70%) en de uitkeringen ziektegelden (30%). | Voordeel | 1.490 | I | ||
Tenslotte melden we een nadeel van € 0,8 mln op vooruitontvangen subsidies van de BROA. Deze zijn nog niet besteed aan BROA-projecten en worden volgens de boekhoudvoorschriften op de balans opgenomen. | Nadeel | 900 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Nadeel | 183 | I | ||
Totaal baten | Voordeel | 2.338 |