Buitenstad

Doelen, prestaties en nieuwe ontwikkelingen

Doelstelling

1.3 Eenvoudige, betere en snellere dienstverlening

Wat hebben we bereikt in 2019?

Prestaties

De omgevingsrecht aanvragen met een snellere doorlooptijd, VIP, lopen goed.
Daarnaast zijn we gestart met planateliers waarbij de aanvrager op locatie wordt geholpen bij zijn initiatief.
Het proces waarin planinitiatieven worden beoordeeld is verbeterd.
Tenslotte is de eerstelijns beantwoording van telefonische vragen (bouwen en verbouwen) van het KCC, overgegaan naar de ruimtelijke leefomgeving.

Wat hebben we gedaan in 2019?

1.3.1 Doorlooptijd in behandeling te nemen omgevingsvergunningaanvragen

Toelichting

82% van de omgevingsrecht bouwaanvragen, die in aanmerking komen voor een versnelde procedure, zogenaamde VIP, wordt binnen 5 dagen verleend.

1.3.2 Bouwbalie in de wijken

Toelichting

In 2019 is de notitie Uitgangspunten Serviceformule Locatie in de wijk opgesteld en vastgesteld door de directieraad. Daarna is een nieuw project gestart met de opdracht de pilot Bouw- en engergieloket in de Maten verder vorm te geven en te realiseren (uiterlijk 2e kwartaal 2020). Hierbij wordt zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij andere gemeentelijke initiatieven in de Maten en bij principes met betrekking tot werken in de wijk.

1.3.3 Spelregels participatie Omgevingswet

Toelichting

In 2019 is de concept handreiking gereed gekomen. Besluitvorming volgt in de eerste helft van 2020.

1.3.4 Werkprocessen Omgevingswet

Toelichting

In 2019 is gewerkt aan het ontwerp van nieuwe werkprocessen, in 2020 zal het accent op de implementatie liggen waarbij met name de aansluiting op het DSO (digitaal stelsel omgevingswet) een belangrijk element is.

Nieuwe ontwikkelingen

In 2020 is onze ICT gekoppeld aan het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO)

De voorbereidingen voor de koppeling aan het DSO conform planning.