financiën

Afval

7.3  Afval

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Verschillenverklaring Afval

In 2019 zijn grote stappen gezet in de uitrol van “Recycleservice 2025”. Nog even en alle Apeldoorners hebben een groene, een blauwe en een oranje container. Inmiddels is de transformatie van Apeldoorn Zuid afgerond. In de eerste helft van 2020 volgt Noord Apeldoorn. De resultaten zijn positief.

Zoals ook in de tussentijdse rapportage is gemeld, is sprake van een afname van het restafval, een toename van het PMD en een afname van de diftaropbrengst. Het beleid is er op gericht dat er meer grondstoffen worden opgehaald waardoor de hoeveelheid restafval daalt. Financieel heeft dit een negatief effect op de inkomstenkant van de afvalinzameling omdat door het teruglopen van het restafval de variabele opbrengsten dalen. Deze wordt niet gecompenseerd door een kostendaling, de zogenaamde "diftarparadox". In het Recycleplan was deze ”diftarparadox” al voorzien, maar de effecten zijn groter en komen sneller.

De financiële uitkomst voor 2019 laat daardoor een nadeel zien. Het nadeel ten opzichte van de begroting bedraagt € 2,4 miljoen. Dit wordt voor het belangrijkste deel veroorzaakt door minder aanbod van restafval en daardoor lagere opbrengsten op het variabele deel van de tarieven van € 1.950.000. Daarnaast vallen de kosten met circa € 450.000 hoger uit (o.a. door het hogere voorzieningenniveau, extra kosten bijplaatsen, hogere afvalbelasting en BTW lasten). De voorziening huisvuilrechten bedroeg per 31 december 2018 € 2.950.000, met een voor 2019 geraamde onttrekking van circa € 1.050.000 bedraagt de gewijzigde stand voor 2019 € 1.900.000. Omdat de voorziening te weinig ruimte biedt om deze nadelen op te vangen komt circa € 500.000 ten laste van de algemene middelen (voorziening 1.900.000 – hogere lasten van 1.950.000 + 450.000).
In de Tussentijdse rapportage en in de raadsbrief van 13 juni 2019 over de stand van zaken van recycleservice 2025 bent u over deze ontwikkelingen geïnformeerd. Hierin werd al de verwachting uitgesproken dat de voorziening huisvuilrechten al in 2019 ontoereikend zou zijn.

Het nadeel 2019 is incidenteel. Door de aanpassing van de tarieven per 2020 is de uitvoering van onze afvaltaak weer 100% kostendekkend.  

Nadeel

500

I

In de MPB is voor 2019 en 2020 ieder jaar € 100.000 beschikbaar gesteld voor de rol van kwartiermaker. Het budget voor 2019 is niet besteed vanwege de discussie in de VJN en de MPB om het budget al dan niet in te zetten voor de ombuigingsmaatregelen. Uiteindelijk is het budget ongemoeid gelaten. Om de kwartiermaker rol - projecten om het grondstofgebruik bij het bedrijfsleven en gemeente te verminderen - alsnog in te vullen, wordt € 100.000 meegenomen naar 2020 en 2021.
Voor de stimulering van de circulaire economie is in 2018 eenmalig € 150.000 beschikbaar gesteld. Hiervoor is al een aantal initiatieven genomen, maar het budget is niet geheel in 2018 en 2019 besteed omdat een aantal projecten later wordt uitgevoerd. Om de doelstellingen alsnog te realiseren, nemen we de restant budgetten mee. Concreet gaat het nog om de realisering van de elektronica hub (€ 40.000) en het onderzoek naar biomassa. Voor de elektronica hub is er een toezegging (cofinanciering) gedaan aan de projectdeelnemers (viertal Apeldoornse bedrijven en Circulus-Berkel/Cirkelwaarde). Op basis hiervan heeft de provincie het bedrag verdubbeld middels een subsidie. Voor biomassa is in 2019 een start gemaakt, maar in 2020 wordt nog een handelingskader (€ 25.000) opgesteld.

Voordeel

165

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000

Voordeel

79

I

Totaal lasten

Nadeel

256