Apeldoorn activeert

Doelen, prestaties en nieuwe ontwikkelingen

Doelstelling

1.2 Inwoners komen uit met hun inkomen en zijn financieel zelfredzaam

Wat hebben we bereikt in 2019?

Prestaties

Het merendeel van de prestaties die we ons hadden voorgenomen hebben we gerealiseerd. Zie voor een verdere inhoudelijke toelichting de verantwoording op de prestaties.

Wat hebben we gedaan in 2019?

1.2.1 We verstrekken een uitkering aan inwoners die er recht op hebben.

Toelichting

We hadden ons ten doel gesteld dat de meeste mensen (60%) al tijdens hun eerste gesprek uitsluitsel krijgen over het toekennen van een uitkering. In 2019 realiseerden wij, met een gemiddeld percentage van 47,3%, onder deze norm. Daarentegen heeft 94,4% van de inwoners wel binnen vier weken na de eerste afspraak uitsluitsel of de uitkering wordt toegekend of niet.
Binnen onze werkwijze maken wij gebruik van steekproeven om te controleren of (de hoogte van) de uitkering terecht is verstrekt. Uit de rechtmatigheidscontrole blijkt dat van de totale verstrekte uitkeringen er minder dan 1% onterecht worden toegekend. Dit valt binnen de gestelde foutmarge.

1.2.2. Het Sociaal Vangnet is zodanig vorm gegeven, dat inwoners in staat zijn om zo lang mogelijk een zelfstandig leven te leiden en maatschappelijk te participeren

Toelichting

In 2019 hebben we het Sociaal Vangnet herijkt. Onderdeel van de herijking was een regeling voor de weggevallen collectieve ziektekostenverzekering. In dit kader hebben we samen met Poliswijzer inwoners ondersteund bij het kiezen van een passende zorgverzekering. In 2019 hebben 8821 huishoudens gebruikt gemaakt van minimaal één regeling uit het Sociaal Vangnet, waaronder 3000 kinderen.

1.2.3. Wij bieden integrale dienstverlening bij (dreigende) financiële problematiek onder meer in de CMO’s.

Toelichting

Er zijn zeer goede stappen gemaakt in de samenwerking binnen Samen055 (CMO) om integrale dienstverlening bij (dreigende) financiële problematiek te bieden. We zien nog mogelijkheden tot verbeteringen door o.a. spreekuren van samenwerkingsverband Centenkwesties in ieder stadsdeel te houden.
We zijn partner in het samenwerkingsverband “Apeldoorn Financieel Fit”, van waaruit o.a. voorlichting aan inwoners en op scholen wordt gegeven.

1.2.4. Inwoners zijn zodanig financieel zelfredzaam dat ze binnen 4 jaar na een positieve beëindiging van een minnelijke schuldregeling niet wederom een schuldregeling aanvragen.

Toelichting

In 2019 heeft 99% van de inwoners die eerder een schuldregeling hebben gehad, binnen 4 jaar geen nieuwe aanvraag gedaan.

Nieuwe ontwikkelingen

Sociaal Vangnet

Voor een toelichting verwijzen we naar de financiële verantwoording programma 6, taakveld 6.3 inkomensregelingen.

Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening Gemeenten  (BUIG)

Voor een toelichting verwijzen we naar de financiële verantwoording programma 6, taakveld 6.3 inkomensregelingen.