Openbare ruimte

Doelen, prestaties en nieuwe ontwikkelingen

Doelstelling

1.2 Optimale doorstroming met fiets, auto en openbaar vervoer, waarbij zorgvuldig ruimtegebruik uitgangspunt is (Efficiënter)

Wat hebben we bereikt in 2019?

Prestaties

In 2019 hebben we bijdragen geleverd aan een betere doorstroming door:

  • slimme technieken toe te passen in diverse verkeersregelinstallaties, waardoor onder andere fietsers worden geprioriteerd;
  • door planvorming voor de tunnel Laan van Osseveld en capaciteitsvergroting Laan van Osseveld en Laan van Zevenhuizen;
  • door een financiële bijdrage in de realisatie van de capaciteitsvergroting Europaweg (tussen A1 en ring);
  • door planvorming (regionale) fietsinfrastructuur;
  • en door uitvoering van innovatieve parkeeroplossingen in de binnenstad.

De lobby bij relevante partijen naar het oplossen van knelpunten op de A1 en A50 en naar optimalisatie van bus en spoorvervoer, aan de hand van het dit jaar opgestelde lobby-document (infographic bereikbaarheid), is dit jaar een belangrijk onderdeel van de activiteiten geweest.

Wat hebben we gedaan in 2019?

1.2.01 Laan van Zevenhuizen

Toelichting

We vergroten de capaciteit van de Laan van Zevenhuizen ter hoogte van de kruising met de Sluisoordlaan (in 2020/2021) en het resterende gedeelte ter hoogte van de Saloméstraat (2022-2024). Het streven was erop gericht om eind 2019 het bestemmingsplan voor de verdubbeling van de Laan van Zevenhuizen ter hoogte van de Sluisoordlaan te kunnen vaststellen, waarna realisatie in 2020 zou kunnen plaatsvinden. De uitspraak van de Raad van State over stikstofdepositie heeft ertoe geleid dat aanvullende berekeningen over de effecten van de verbreding op stikstof nodig zijn. Dit heeft geleid tot vertraging en nader onderzoek is nodig. De verdubbeling ter hoogte van de Saloméstraat wacht op de verlegging van de Saloméstraat waarbij de weg aansluit op de Fauststraat in plaats van op de Laan van Zevenhuizen. Het voordeel hiervan is dat aansluiting van de Saloméstraat door middel van een verkeerslicht op de Laan van Zevenhuizen niet meer nodig is, hetgeen de doorstroming ten goede komt. De verlegging van de Saloméstraat hangt samen met de ontwikkeling van fase 4 van 't Podium.

1.2.02 Kanaal Noord

Toelichting

Vergroten capaciteit Kanaal Noord tussen Anklaarseweg en Laan van Zevenhuizen (2020). Dit project moet nog opgestart worden en zal naar verwachting in 2021 gerealiseerd zijn.

1.2.03 Kruispunt Laan van Osseveld / Veenhuizerweg

Toelichting

In 2019 zijn we gestart met de verkenning naar de mogelijkheden van capaciteitsvergroting van het kruispunt Laan van Osseveld/Veenhuizerweg (2021/2023) en de aansluitende wegvakken in aansluiting op het ontwerp van de tunnel Laan van Osseveld.

1.2.04 Zevenhuizen Zuidbroek

Toelichting

In de wijk Zevenhuizen Zuidbroek treffen we maatregelen om het doorgaande verkeer door de wijk te verminderen. De vergunning voor het coördinatiebesluit om de benodigde verkeersmaatregelen door te voeren en de ruimtelijke procedures te doorlopen, is in september gepubliceerd. Gezien de binnengekomen reacties en afhankelijk van de bezwarenprocedure die vrijwel zeker doorlopen zal worden, is invoering van de verkeersmaatregelen voorzien in 2021.

1.2.05 Sluisoordlaan

Toelichting

In 2019 is de Sluisoordlaan aangepast, tussen de Laan van Zevenhuizen en de Anklaarseweg, in samenhang met aanpassing van de openbare ruimte rond winkelcentrum Anklaar en in samenhang met de verkeersmaatregelen in Zuidbroek. Er zijn vrijliggende fietspaden gerealiseerd.

1.2.06 Centrum

Toelichting

In 2019 is de 'linksaffer' van de Burgemeester Jhr. Quarles van Uffordlaan richting Molenstraat-Centrum verlengd.

1.2.07 Planvorming N786

Toelichting

De N786 is onderdeel geworden van het proces Eerbeek-Loenen 2030. In december 2018 heeft de Stuurgroep Eerbeek-Loenen als voorkeursvariant gekozen voor een opwaardering van de zuidelijke ontsluiting van Eerbeek, waardoor meer verkeer in zuidelijke richting gaat en minder in noordelijke richting door Loenen. In december 2019 is door de provincie geconstateerd dat er onjuistheden zitten in de verkeersberekeningen die ten grondslag hebben gelegen aan de keuze voor de voorkeursvariant voor de N786. Als gevolg van deze constateringen wordt niet voldaan aan de geschepte verwachtingen voor afname van het verkeer in Loenen.  Op dit moment wordt verkend wat de consequenties hiervan zijn en wat dit betekent voor het vervolgproces.

1.2.08 Verdubbeling Europaweg

Toelichting

De verdubbeling van de Europaweg (tussen A1 en bebouwde komgrens) is in 2019 door de provincie voltooid. De gemeente levert hieraan een financiële bijdrage.

1.2.09 Parkeeroplossing Apeldoorn West

Toelichting

We zoeken een oplossing voor het parkeren bij attracties in Apeldoorn West. Daarbij worden verschillende parkeeroplossingen onderzocht, waaronder parkeren in de nabijheid en parkeren op afstand voor de bezoekers van attracties (met name Apenheul) in Apeldoorn West. De verkenning heeft meer tijd gevergd dan aanvankelijk voorzien en is in 2019 afgerond. In Q1 2020 zal bestuurlijke besluitvorming plaatsvinden.

1.2.10 Parkeervisie

Toelichting

De Parkeervisie is op 21 maart 2019 door de gemeenteraad vastgesteld.

1.2.11 Verbeteren parkeren in de binnenstad

Toelichting

Het parkeren in de binnenstad verbeteren we door het beter benutten van de parkeervoorzieningen en het stimuleren van duurzame innovaties op het gebied van parkeren in de binnenstad. Parkeergarage Koningshaven is hierin een voorbeeldlocatie.
De bezettingsgraad van de parkeergarages is al digitaal ontsloten (via de Onderweg-app van de ANWB) voor gebruikers, waardoor er minder zoekverkeer ontstaat. Ook is in 2019 met behulp van slimme technieken de bezetting van het parkeerterrein Rosariumstraat en de parkeerplaatsen aan de Stationsstraat in beeld gebracht. De volgende stap is om dit voor de weggebruiker zichtbaar te maken.

1.2.12 Parkeerapparatuur garages wordt vervangen

Toelichting

De vervanging van de apparatuur in de parkeergarages Orpheus en Marktplein is gerealiseerd. De nieuwe parkeergarage Anklaar is inmiddels in gebruik genomen.

1.2.13 Efficiënter maken parkeren

Toelichting

Het parkeren maken we efficiënter met behulp van digitalisering (waaronder het systeem van parkeervergunningen, met het zwaartepunt in 2019) en meer maatwerk bij de aanpak van parkeeroverlast in woonwijken.  
Om de toekomstige parkeeroverlast in woonwijken te voorkomen is in 2019 een vergunningenzone ingevoerd voor Ugchelen Buiten en de omgeving Sluisoordlaan.

1.2.14 Verkeersregelinstallaties fietsvriendelijker

Toelichting

We maken de verkeersregelinstallaties fietsvriendelijker door onder andere bij slecht weer fietsers eerder groen te geven. In 2019 zijn diverse verkeersregelinstallaties met deze techniek uitgerust. De komende jaren zal de uitrol verder plaatsvinden in combinatie met vervanging van de verkeerslichten.

1.2.15 Implementatie nieuwe technieken verkeerslichten

Toelichting

In het kader van slimme mobiliteit (smart city) implementeren we nieuwe technieken in verkeerslichten. Het gaat hier om nieuwe ontwikkelingen waarbij data over de verkeersafwikkeling ter beschikking wordt gesteld aan weggebruikers, waardoor de doorstroming van het verkeer verbetert.
In totaal zijn 12 verkeersregelinstallaties uitgerust met slimme technieken, waarvan 7 in 2019 zijn gerealiseerd. De komende jaren worden bij vervanging van verkeerslichten de resterende installaties voorzien van slimme technieken.

1.2.16 Snelle fietsroute Apeldoorn-Epe

Toelichting

De aanleg van een snelle regionale fietsroute Apeldoorn-Epe wordt voorbereid. Op verzoek van de gemeenteraad van Apeldoorn is er in 2019 besloten om naast een voorlopig ontwerp voor het spoortracé ook een voorlopig ontwerp te maken voor de variant die deels langs het Kanaal loopt. Besluitvorming is voorzien in de zomer van 2020.

1.2.17 Fietsroute Apeldoorn-Zutphen

Toelichting

Aan de verkenning van de regionale fietsroute Apeldoorn-Zutphen, die onder regie van de Cleantech Regio zal worden uitgevoerd, is conform prestatieafspraak niet gewerkt in 2019.  

1.2.18 Extra bewaakte fietsenstallingen

Toelichting

Een nieuwe fietsenstalling in het voormalige Kijkshop-pand is in november geopend.
Er komen extra bewaakte fietsenstallingen in de binnenstad, waaronder een stalling onder het Marktplein (2020/2021) en nabij de kruising Hoofdstraat Zuid/Kanaalstraat (2020/2021). De stalling onder het Marktplein is afhankelijk van besluitvorming over het Plein van de Stad die is voorzien in de 1e helft van 2020.

1.2.19 Extra capaciteit fietsenstallingen

Toelichting

Er komt extra capaciteit voor fietsenstallingen bij bushaltes en stations. De extra stallingscapaciteit bij een bushalte aan de Zwolseweg is op dit moment in voorbereiding en zal begin 2020 in combinatie met onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd.
Met de uitbreiding van de fietsenstallingen bij station Osseveld is eveneens in 2019 gestart.

Nieuwe ontwikkelingen

Tunnel in Laan van Osseveld

Het kernteam Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) heeft in januari 2018 besloten dat een 2x1 Tunnel in de laan van Osseveld een kosteneffectieve oplossing is en dat zij 50% wil bijdragen in de kosten. Apeldoorn wil dit deel van de ring uitvoeren met 2x2 rijstroken. De meerkosten komen volledig voor rekening van de gemeente. In de periode 2022-2023 zal de 2x2 tunnel in de Laan van Osseveld worden gerealiseerd.
In 2019 is samen met ProRail verder gewerkt aan de voorbereidingen voor realisatie. Op 14 oktober is de Bestuursovereenkomst voor de realisatie van de tunnel tussen ministerie en Apeldoorn ondertekend. Naar verwachting zullen de uitvoeringswerkzaamheden iets later plaatsvinden dan aanvankelijk gepland en in 2022 starten en doorlopen tot eind 2023. De voorbereidingen met ProRail en adviesbureaus vergen meer tijd dan aanvankelijk gedacht. De bestemmingsplanprocedure moet nog doorlopen worden. De realisatie vindt wel binnen de afgesproken tijd, zoals opgenomen in de bestuursovereenkomst, plaats.

Opstellen doorstroomplan ring

Conform het Collegewerkprogramma is er in 2019 niet gewerkt aan het doorstroomplan en wordt hiermee gestart in 2020. Het doorstroomplan voor de ring geeft inzicht in huidige en toekomstige knelpunten en oplossingen.

Bereikbaarheid van Apeldoorn via A1 en A50

Samen met partners in de Cleantech Regio probeert Apeldoorn partners te bewegen om de doorstroming op de A1 (vanaf Apeldoorn richting Barneveld) en A50 (Zwolle-Apeldoorn-Arnhem) te verbeteren. Op 19 juni 2019 is bijvoorbeeld een lobbybijeenkomst over de A50 georganiseerd.  Ook is een infographic gemaakt over de bereikbaarheidsknelpunten en kansen van Apeldoorn (en de regio) die wordt gebruikt voor lobbydoeleinden. Deze gaat over bereikbaarheid in brede zin, waarin naast de A1 en A50 ook het openbaar vervoer een plaats heeft.

Verkennen mogelijkheid directe treinverbinding en extra station

We verkennen in 2019 en 2020 of het mogelijk is om een directe treinverbinding tussen Barneveld en Apeldoorn te krijgen, met een station Apeldoorn West. In het verleden zijn hier al diverse studies naar verricht.  Deze verbinding maakt onderdeel uit van het coalitieakkoord van Gedeputeerde Staten. In 2019 is door het rijk begonnen aan een uitwerking van de Contourennota Openbaar Vervoer 2040. Extra stations, waaronder Apeldoorn West, op de lijn Apeldoorn-Barneveld is één van de onderdelen van deze uitwerking. In 2020 komt er in het kader van deze uitwerking meer duidelijkheid over de kostenefficiëntie hiervan.