Openbare ruimte

Doelen, prestaties en nieuwe ontwikkelingen

Doelstelling

1.4 Schoner en stiller verkeer in stad en omgeving (Schoner)

Wat hebben we bereikt in 2019?

Prestaties

In 2019 hebben we bijdragen geleverd aan verkeer dat schoner en stiller is door samen met partners in de binnenstad de eerste stappen te zetten richting schone bevoorrading van de binnenstad. Eind 2019 is in dat kader de Greendeal Zero Emissie Stadslogistiek door de gemeente ondertekend waarbij de gemeente de intentie uitspreekt voor een emissieloze bevoorrading van de binnenstad in 2025. De nieuwe concessiehouder voor het busvervoer zal in 2020 met elektrische bussen gaan rijden in Apeldoorn.  Ook zijn er diverse laadpunten voor elektrische auto's op zowel strategische als andere locaties in de openbare ruimte gerealiseerd. Er is een aantal innovatieve meetpunten gerealiseerd om geluid en uitstoot te meten, onder andere langs de snelwegen. Door de stimulering van het fiets- en openbaar vervoergebruik wordt ook een bijdrage geleverd aan een schoner en stiller Apeldoorn.

Wat hebben we gedaan in 2019?

1.4.1 Laadpalen voor elektrische voertuigen

Toelichting

We plaatsen laadpalen voor elektrische voertuigen op strategische locaties in de stad. Apeldoorn maakt deel uit van een provinciale concessie. Een marktpartij plaatst op verzoek laadpalen op strategische locaties in de openbare ruimte. In totaal zijn inmiddels circa 70 laadpalen geplaatst. Daarnaast worden door de gemeente de mogelijkheden verkend voor de plaatsing van laadpalen in de gemeentelijke parkeergarages. In parkeergarage Haven Centrum zijn in 2019 20 laadpalen gerealiseerd (zie prestatie 1.4.3).

1.4.2 Ondersteunen experimenten en initiatieven

Toelichting

We ondersteunen experimenten en initiatieven:
- Omvormen van Parkeergarage Koningshaven naar een duurzame parkeergarage (2019-2020)
- Faciliteren van het project ‘remmende treinen’ (2019-2022)
Voor parkeergarage Haven Centrum zie prestatie 1.4.3.
Ten aanzien van het project remmende treinen kan worden gemeld dat met het bekend worden van de nieuwe busconcessie eind 2019 duidelijk is geworden dat het transformatorhuis op het station niet meer nodig is. Voor de bussen komen aparte laadvoorzieningen omdat deze eind 2020 gereed moeten zijn. Op dit moment is onduidelijk of en op welke manier het project remmende treinen verder gaat.  

1.4.3 Koningshaven

Toelichting

Naast de (elektrische) deelauto’s wordt de parkeergarage geëlektrificeerd met laadpalen en komt er een voetgangerstoegang. In 2019 zijn 20 laadpalen gerealiseerd. Hiermee wordt ook tegemoet gekomen aan een motie waarin wordt gevraagd om meer laadvoorzieningen. De verkenning naar deelauto's is nog gaande. De verkenning betreft onder andere de inzet van een deel van het gemeentelijke wagenpark als deelauto voor bewoners, gesprekken met bewoners over deelauto-initiatieven en inventarisatie van soortgelijke initiatieven bij andere gemeenten. Vooralsnog heeft deze verkenning nog niet tot direct toepasbaar resultaat geleid. Overwogen wordt om een marktconsultatie te houden om initiatieven/ideeën bij marktpartijen op te halen.

1.4.4 Verkeerscirculatie binnenstad

Toelichting

Medio april is de eerste fase van de verkeerscirculatie in de binnenstad ingevoerd, namelijk het éénrichtingverkeer op de Kalverstraat (tussen Hoofdstraat Zuid en Stationsstraat) voor autoverkeer rijdend van west naar oost. Vanwege negatieve effecten (negeren inrijverbod Kalverstraat en een grote hoeveelheid verkeer dat via het Stationsplein reed) is de maatregel een paar weken later door het college teruggedraaid.  

1.4.5 Faciliteren tankpunten schone brandstoffen

Toelichting

De wens is om in de komende collegeperiode samen met marktpartijen te komen tot tankmogelijkheden voor schone brandstoffen waaronder waterstof. In 2019 is een verkenning uitgevoerd naar mogelijkheden en locaties. Ook zijn er diverse gesprekken geweest met marktpartijen waarbij de gemeente een faciliterende rol inneemt. In 2019 heeft dit nog niet tot concrete initiatieven geleid.

Nieuwe ontwikkelingen

Verschonen van het openbaar vervoer

Met de nieuwe openbaar vervoer concessie die eind 2020 zal worden ingevoerd, zullen de stadsbussen worden geëlektrificeerd.

Vervuilend bedrijfsvervoer weren

Samen met de Stichting Centrum Management en partners in de Cleantech Regio worden voorbereidingen getroffen voor het fasegewijs weren van vervuilend bedrijfsvervoer. Eind 2019 heeft Apeldoorn de GreenDeal Zero Emissie Stadslogistiek ondertekend, waarmee de gemeente de intentie uitspreekt om de stadslogistiek in 2025 emissieloos te hebben.

In beeld brengen weglawaai en uitstoot A1/A50

We onderzoeken innovatieve manieren om weglawaai en uitstoot langs de A1 en A50 in beeld te brengen, samen met onze inwoners. In Apeldoorn zijn in 2019 diverse innovatieve meetpunten voor geluid geïnstalleerd, waaronder in de omgeving van de snelwegen.