Wat hebben we gedaan in 2019?
| 1.1.1 Schoolverzuim en -verlaten |
Toelichting | In 2019 werken wij onverkort aan het voorkomen en bestrijden van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten. Om het werkproces verder te verbeteren werden nieuwe acties uitgevoerd, zoals onder meer: - de Methodische Aanpak Schoolverzuim: hierin staat de ketensamenwerking centraal, met een regierol voor de leerplichtambtenaar. Doel is om problemen zo vroeg mogelijk te signaleren en waar nodig hulp in te zetten.
- Het voorlichten van scholen over het belang van een correcte verzuimregistratie, zodat meldingen beter en sneller kunnen worden geanalyseerd om gericht acties te nemen.
- De nieuwe werkwijze van team leerplicht waarbij een screeningsfunctionaris een snelle intake en analyse van verzuimmeldingen maakt, begint steeds meer haar vruchten af te werpen. Hierdoor ontstaat binnen het team meer ruimte voor het oplossen van de meer complexe casussen.
|
|
| 1.1.2 Leerlingenvervoer |
Toelichting | In 2019 hebben wij onder voorwaarden het leerlingenvervoer van en naar school bekostigd. Op dit moment maken ruim 360 leerlingen in Apeldoorn gebruik van leerlingenvervoer (LLV). Na twee roerige jaren onder de paraplu van de vervoerscentrale PlusOV hebben het college en de raad in november 2018 besloten de dienstverleningsovereenkomst voor wat betreft het routegebonden vervoer waar LLV onder valt, te beëindigen. Het Routegebonden vervoer is begin 2019 opnieuw aanbesteed. Door juridische procedures heeft de definitieve gunning vertraging opgelopen. Door een overbruggingsovereenkomst af te sluiten zijn alle leerlingen in het schooljaar 2019/2020 wel vervoerd. Inmiddels is het vervoer voor de komende jaren definitief gegund. De nieuwe contracten met vervoerders zijn 1 augustus 2019 ingegaan en wij kijken terug op een goede voorbereiding, implementatie en start van het vervoer. Het leerlingenvervoer is in drie fasen opgestart, dat is zonder grote problemen verlopen. De communicatielijnen met de gecontracteerde vervoerders zijn kort en de samenwerking is goed. Onze consulenten en contractmanagers hebben toegang tot de portals van de vervoerders, waardoor we kunnen meekijken in planningen, routes en de aanvullende informatie op ritten. Eventuele fouten worden vroegtijdig hersteld. Ook de app en het portal voor ouders, zorginstellingen en reizigers, die de vervoerders hebben aangeboden, blijken een schot in de roos: ze bieden rust omdat de betrokkenen de ritten van hun kind/cliënt waar nodig kunnen volgen. |
|