Jeugd en onderwijs

Doelen, prestaties en nieuwe ontwikkelingen

Trendanalyse

Absoluut verzuim

Deze cijfers geven aan dat het aantal leerplichtigen in Apeldoorn dat niet staat ingeschreven op een school nog steeds hoger is dan het gemiddelde in Nederland. De verklaring ligt in de manier van registreren. Een deel van de meldingen van absoluut verzuim zijn onterechte meldingen (bijv. school meldt jongere i.v.m. verhuizing af, maar hij blijkt toch naar school te gaan en wordt later met terugwerkende kracht weer ingeschreven). Ook scholen zijn hier steeds alerter op, waardoor we steeds beter zicht krijgen op het werkelijke aantal niet-ingeschrevenen zonder vrijstelling.

Relatief verzuim

We zien een afname van het aantal leerlingen dat ongeoorloofd afwezig is. Scholen hebben hun verzuimregistratie steeds beter op orde, waardoor samen met de leerplichtambtenaar sneller de juiste actie kan worden ingezet. Ook is er in de kernteams (waarin school, Leerplicht en zorg vertegenwoordigd zijn) steeds meer aandacht voor preventie. Al bij vroege signalen van verzuim onderneemt het kernteam actie. Daarmee kan in een toenemend aantal gevallen verzuim beperkt of zelfs voorkomen worden. Het aantal verzuimmeldingen ligt in Apeldoorn hoger dan in vergelijkbare gemeenten. Wij gaan onderzoeken of hier een verklaring voor is.

Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie

De laatste jaren is, zowel landelijk als in Apeldoorn, een stijging van het aantal vroegtijdig schoolverlaters waarneembaar. Eén van de belangrijkste oorzaken hiervan is dat jongeren – als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt – gemakkelijker een baan vinden en daarom stoppen met hun opleiding voordat ze een startkwalificatie hebben behaald. Daarnaast spelen een verkeerde keuze van opleiding, schulden of psychische problemen een rol. Vaak is er sprake van een combinatie van redenen. We zien een stijging van het aantal jongeren met multi-problematiek, wat vraagt om een andere manier van werken door onderwijs, zorg, gemeente en werkgevers.