Doelstelling | 1.2 Vroegsignalering |
Wat hebben we bereikt in 2019? | Prestaties |
Door de relatie tussen jeugdhulp en passend onderwijs te verstevigen, konden signalen bij kinderen en jongeren vroegtijdig worden opgepakt en kon hulp worden geboden. Door verschillende pilots en projecten op het snijvlak onderwijs en jeugdhulp zien we vanuit de praktijk wat werkt. |
Wat hebben we gedaan in 2019?
1.2.1 Ondersteuningsstructuur versterken | ||
Toelichting | In 2019 zijn we in samenwerking met het onderwijs en zorgpartijen gestart met een aantal pilots voor het versterken van het onderwijs voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Een pilot op een school voor Speciaal Basis Onderwijs: Markerichtersveld in de vorm van een opvanggroep door een Jeugd Geestelijke Gezondheidsmedewerker voor kinderen die tijdelijk door gedrag niet in de groep kunnen blijven. Ook is het project De Meerwaarde gestart voor het bieden van onderwijs en zorg op een locatie binnen de gemeente aan een kleine groep leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen. Ook staren we met de pilot OJA (Onderwijs en Jeugdhulp in Apeldoorn) waarbij er specialistische jeugdhulp op school en thuis wordt ingezet door één professional op basis van één indicatie. | |
1.2.2 Sluitende aanpak | ||
Toelichting | In 2019 lag onze focus op de groep jongeren in een kwetsbare positie, waaronder jongeren die psychisch kwetsbaar zijn. Het is lastig om al deze jongeren in beeld te krijgen en om vervolgens het ondersteuningsaanbod af te stemmen op de specifieke vraag van de jongeren. Vervolgens is het belangrijk dat de routes inzichtelijk zijn en mogelijk en toegankelijk worden, zodat jongeren en opvoeders de juiste begeleiding krijgen.
Door beschikbare budgetten samen te voegen is het mogelijk om maatwerktrajecten efficient in te zetten. We monitoren de aantallen jongeren waarmee we te maken hebben. | |
Nieuwe ontwikkelingen