Doelstelling | 1.4 Gelijke onderwijskansen |
Wat hebben we bereikt in 2019? | Prestaties |
Gelijke onderwijskansen zijn bevorderd en een doorgaande leerlijn voor kinderen in de leeftijd 12 jaar en ouder geborgd. Wij hebben ons vooral gericht op kinderen met een kans op taalachterstanden. |
Wat hebben we gedaan in 2019?
1.4.1 Aanbod van voorscholen | ||
Toelichting | Alle kinderen met risico op achterstanden zijn op de voorscholen geplaatst: er zijn geen wachtlijsten. De doorgaande ontwikkelingslijn van kinderen wordt gerealiseerd met een warme overdracht en een afgestemd aanbod tussen voor- en basisscholen. | |
1.4.2 Integrale kindcentra | ||
Toelichting | Wij faciliteren (het ontwikkelen van) integrale kindcentra. De gemeente sprak met de schoolbesturen over het investeren in de kinderopvang wanneer deze kinderopvang is gekoppeld aan de school en onlosmakelijk is verbonden met een onderwijsvisie waarbij onderwijs en kinderopvang gezamenlijk optrekken in de ontwikkeling van een integraal kindcentrum. | |
1.4.3 Statushouders en asielzoekers | ||
Toelichting | Voor kinderen van statushouders zijn twee centrale opvangklassen ingericht waar de ruim 30 kinderen een jaar lang een lesprogramma volgen waarna zij het onderwijs op de reguliere basisschool voortzetten. Aan bijna 40 asielzoekerskinderen, die tijdelijk bij basisschool De Heuvellaan zijn ondergebracht, werd onderwijs gegeven. | |
1.4.4 Realiseren hoger onderwijs | ||
Toelichting | Zie beschrijving bij nieuwe ontwikkelingen. | |
1.4.5 Integraal aanbod | ||
Toelichting | Wij hebben gesproken met ruim 100 vertegenwoordigers uit bedrijfsleven, onderwijs en (semi-)overheid over het tekort aan goed technisch personeel. Dit tekort pleit voor acties om meer jongeren te laten kiezen voor een opleiding en baan in de techniek. We kennen in Apeldoorn al diverse activiteiten op dit gebied, maar deze versnipperd en daardoor niet effectief genoeg. De nieuwe samenwerking richt zich op een plan voor langjarige samenwerking met clustering van activiteiten en een heldere relatie met de regio. | |
Nieuwe ontwikkelingen
Realiseren hoger onderwijs | |||
In het najaar van 2018 zijn gesprekken gestart met de Hogeschool Saxion, de Politieacademie, de Koninklijke Marechaussee, de Universiteit Twente en een aantal bedrijven. Die gesprekken zijn ook in 2019 gevoerd en hebben inmiddels geleid tot een aantal ideeën die tot realisatie moeten worden gebracht in de periode 2020 en 2021. Zo hebben de Hogeschool Saxion, de Politieacademie en het opleidingscentrum van de Koninklijke Marechaussee het voornemen om een kenniscentrum te ontwikkelen op het thema ‘doing safety & security’ waarbij werkenden in de veiligheidssector terecht kunnen. Het zou een kenniscentrum moeten worden voor tactische en operationele vraagstukken voor de politie op straat, de douaneambtenaar, de bijzondere opsporingsambtenaar en de brandweerman, maar ook de ICT medewerker in een bedrijf kan hier terecht om te leren hoe zij een cyber aanval moeten weren. Het idee is om in dit kenniscentrum veiligheidsonderwijs aan te bieden in de vorm van verkort hbo onderwijs (2 jarig) of een Master op dit thema in samenwerking met het bedrijfsleven van Apeldoorn. De huidige bachelor Security management wordt door Saxion momenteel al aangeboden in Apeldoorn. Ook denken de samenwerkende kennisinstellingen na over het opzetten van gezamenlijk onderzoek. De Universiteit Twente heeft aangegeven een programma te willen ontwikkelen samen met het Apeldoornse bedrijfsleven voor de werkende. Dat programma wordt samen met het bedrijfsleven ontwikkeld. De gesprekken hierover zijn momenteel gaande. Een van de programma’s die de Universiteit Twente in Apeldoorn wil ontwikkelen, is het postdoctoraal onderzoek, het zogeheten Professional Doctorate of Engineering-programma (PDEng). In een duaal opleidingstraject werkt een professional/net afgestudeerde masterstudent gedurende twee jaar aan oplossingsrichtingen voor een actuele onderzoeksvraag van een of meerdere bedrijven. Ook hierover vinden momenteel gesprekken plaats met het bedrijfsleven en wij hopen dat op korte termijn de eerste PDEnger van start kan gaan. Om deze initiatieven een stap verder te brengen wordt een intentieverklaring met de onderwijspartners begin 2020 ondertekend. De bedoeling is dat daarna een programmaperiode start van circa 12 maanden waarin toegewerkt wordt naar een gezamenlijke opzet van een instituut voor veiligheid & digitale transformatie. Er wordt toegewerkt naar een onderwijs- en onderzoeksprogramma onder één vlag en op één centrale plek in de stad. | |||
Comfortabele gezinsstad, verbeteren motoriek jeugd | |||
Bij de ombuigingsmogelijkheden in de MPB 2020-2023 is voorgesteld de activiteiten uit het programma Comfortabele gezinsstad 'onhold' te zetten. Op dit moment kijken wij wat dit betekent voor de activiteiten die al ingezet zijn. |