Doelstelling | 2.2 Gezondheid |
Wat hebben we bereikt in 2019? | Prestaties |
In Apeldoorn streven we naar een samenleving waarin alle kinderen en jongeren wonen, leren, recreëren en werken in een gezonde omgeving met structureel aandacht voor een gezonde leefstijl in het algemeen en voor een gezond gewicht in het bijzonder. Jongeren moeten opgroeien in een omgeving waarin het maken van de gezonde keuze ook weer de eenvoudige keuze is. Dat vraagt om verandering van de omgeving. De welvaart heeft haar sporen nagelaten. Wat is op welke plek nodig om de omgeving waarin de jongeren verblijven een stuk gezonder te laten zijn? Door in te spelen op bijvoorbeeld de Gezonde School, de Gezondere Sportkantine, de Gezonde Schoolkantine en Apeldoorn als Gezonde Stad gaan wij de omgeving, waarbinnen de jongeren en hun ouders en of verzorgers verblijven, een stuk gezonder maken. De jeugdgezondheidszorg vanuit de stichting CJG biedt hiervoor een stevige basis. | |
Wat hebben we gedaan in 2019?
2.2.1 Jeugdgezondheidszorg | ||
Toelichting | Binnen de jeugdgezondheidszorg worden meer verpleegkundigen opgeleid om de gezondheidsonderzoeken van 0 tot 18 jaar te kunnen uitvoeren. Dat betekent dat een vaste verpleegkundige verbonden is aan het gezin met kinderen van 0 tot 18 jaar. | |
2.2.2 Leefstijl van kinderen en jongeren | ||
Toelichting | In 2019 werden vanuit JOGG interventies ingezet met betrekking tot: Zowel binnen de huidige doelgroep (PO) is extra capaciteit wenselijk (regie, ondersteuning en uitbreiding Cool2BFit in andere wijken) als uitbreiding van de doelgroepen peuters (Nijntje Beweegdiploma en VVE ) en tieners (VO). Via de verbinding met andere beleidsprogramma’s zetten we in op een integrale gemeentelijke aanpak, zodat de gewenste gemeente brede uitrol ook gerealiseerd kan worden in 2020. | |
2.2.3 Verbinding tussen preventie en jeugdhulpverlening | ||
Toelichting | De kern van de transformatie van ons jeugdstelsel ligt in de verschuiving van specialistische jeugdhulp naar preventie en het voorliggend veld. Jeugdigen krijgen hulp zo licht als kan en zo zwaar als nodig. Deze transformatie heeft nog niet voldoende plaatsgevonden, waardoor het jeugdstelsel onbetaalbaar is als we blijven doen wat we deden. In januari 2019 hebben wij een analyse van de kosten voor jeugdhulp gepresenteerd aan onze partners in de stuurgroep Jeugd. Daaruit bleek dat er over deze periode meer indicaties voor jeugdhulp zijn afgegeven dan voor de transitie. Ook bleek dat er een opvallende toename was voor het product verblijf en dat de groep die begeleiding toegewezen kreeg aanzienlijk was gegroeid. Dit was de aanleiding om met de stuurgroep Jeugd te spreken over hoe we gezamenlijk tot een betere samenwerking kunnen komen in de jeugdzorg. In het eerste kwartaal van 2020 wordt hier verder over gesproken met onderwijspartners, voorliggende voorzieningen en specialistische aanbieders en wordt onderzocht of we tot een gedeelde visie kunnen komen in de zorg voor jeugd. De stuurgroep Jeugd bestaat uit partijen die met en voor jongeren in Apeldoorn werken, variërend van jeugdgezondheidszorg, onderwijs, jongerenwerk, politie, maatschappelijk werk, toegang tot specialistische jeugdhulp, specialistische aanbieders en jeugdbescherming. | |
Nieuwe ontwikkelingen