Bestuur, (wijk)organisatie, burgerzaken en financiën

Doelen, prestaties en nieuwe ontwikkelingen

Doelstelling

2.2  Citymarketing

Wat hebben we bereikt in 2019?

Prestaties

Via de stichting Apeldoorn Marketing werkt onze gemeente sinds eind 2016 aan de citymarketing van Apeldoorn met als doel onze stad vanuit haar eigen identiteit tet profileren bij inwoners en (potentiele) bezoekers. Daarnaast heeft Apeldoorn Marketing een adviesrol bij het toekennen van evenementensubsidies en evenementenaangelegenheden. Apeldoorn Marketing heeft voor zowel bestaande als nieuwe evenemnetenorganisatoren als kenniscentrum en adviesorgaan gediend en workshops en netwerkbijeenkomsten georganiseerd. Ook is de samenwerking met partners als het Toeristisch Platform, Centrummanagement en Congresstad versterkt.

De directeur is per september 2019 vertrokken. De Raad van Toezicht heeft vervolgens gevraagd om zich, voor het aantrekken van een nieuwe directeur, in samenwerking met gemeente eerst te mogen buigen over de focus en inrichting van de toekomstige organisatie. Wij hebben daarmee ingestemd en met de Raad van Toezicht afgesproken dat zij begin 2020 een plan zullen presenteren over hoe de stichting in de toekomst de citymarketing van Apeldoorn verder vorm kan geven aan de hand waarvan college en Raad kunnen bepalen op welke wijze de citymarketing van Apeldoorn de komende jaren een vervolg krijgt. Op dit moment is een interim-directeur aangetrokken die deze opdracht voortvarend oppakt.

Ten slotte als je het hebt over het beeld van Apeldoorn, hadden we in 2019 een evenement met landelijke uitstraling dat naadloos paste in onze comfortabele gezinsstad, namelijk: De landelijke intocht Sinterklaas. In ontspannen sfeer waarbij geen incidenten hebben plaats gevonden. Met 1.7 miljoen kijkers en 25.000 bezoekers aan de route. Apeldoorn kwam goed in beeld waarbij oa aandacht is gegeven aan 18 Apeldoornse iconen als Paleis het Loo, de zandverstuiving, de Apenheul etc.

Wat hebben we gedaan in 2019?

2.2.1  Stimuleren en faciliteren van evenementen

Toelichting

o   Gezamenlijke merkprofilering in brochures en online met apeldoorn binnenstad
o   Cityhost facts: In 2019 ruim  45 vrijwilligers op 68 dagen op 32 verschillende evenementen aanwezig geweest
o   Uitinapeldoorn: ruim 40% bezoekers uit randstad, toename bezoekers van 600.000 naar 777.000 in 2019
o   Gezamenlijke verkenning van het veld rond Apeldoorn Marketing. Dit is uitgemond in een opdracht voor de interimdirecteur op het vlak van inrichting en focus van de organisatie
o   Voorbereiden 75 jaar vrijheid o.a. Canadian Walk.

Nieuwe ontwikkelingen